مي
۵ آذر ۱۳۸۷
وبلاگ مشروبات سنگین

با سلام به دوستان گرامی
منظور از برپایی این وبلاگ ایجاد پایگاهی برای حل مشکلات ، پاسخ به پرسشها و تبادل نظرات دوستان است. برای رسیدن به چنین هدفی نیازمند همکاری شما دوستان عزیز بوده که با ارسال پرسش و نظرات خود در وبلاگ مربوطه یاری دهنده باشند. لذا خواهشمندم هرگونه اشکال ، پرسش و یا نظری دارید در وبلاگ منظور شده به آن ثبت نمایید.
برای پاسخ به سوال و نظر شما در هریک از زمینه های: شراب ، مشروبات سنگین ، آبجو ، تصاویر و جداول ، آگاهی های عمومی ، خوراک و ابتکارات وبلاگ جداگانه ای در نظر گرفته شده است و با آنکه با هم مرتبط هستند ولی هر یک بعنوان وبلاگی مستقل عمل میکنند. برای رسیدن به چنین هدفی اگر سوال شما مربوط به عنوان این وبلاگ نباشد از پاسخگویی به آن شرمنده هستم.
اگر تعداد سوالات شما در چند مورد مختلف است خواهش دارم هر یک را در وبلاگ مربوطه و جداگانه ثبت نمایید.
به امید روزی که مطالب و نطرات ثبت شده در هر یک از وبلاگها ، بانک اطلاعاتی کاملی را در آن مورد بخصوص تشکیل دهند.
این وبلاگ فقط در مورد مشروبات سنگين است.

برچسب‌ها:

posted by ساقي باده‌سرا @ ۲۰:۲۱  
232 Comments:
  • At ۲۸ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۵:۱۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 2:

    دوست عزيز ناشناس پست هاي 14/12/2008:
    1- اصولا در در مقوله تخمير و تعريق، ماده اوليه تازه، بهتر از ماده اوليه كهنه است.
    2- براي بهتر كردن طعم محصول تعريقي، ميتونيد بوهاي بد اون رو ازش بگيريد و اينكه بوهاي خوبي بهش اضافه كنيد. به لينكهاي زير رجوع كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5755.html
    سوال 13 از لينك زير:
    http://antahoora.blogspot.com/2007/06/blog-post_18.html
    http://antahoora.blogspot.com/2007/03/blog-post_07.html
    3- بله تعريق اون هم مثل تعريق كشمش هست.
    با احترام.

     
  • At ۲ دی ۱۳۸۷ ساعت ۴:۲۹, Anonymous ناشناس said…

    درود.
    حقير ديروز انگور ها رو تفاله گيري کرد.و حدود 20 کيلو تفاله بدست آمد.حالا قصد دارم از اين تفاله ها عرق (ليکور)بگيرم.
    به نظرتون اضافه کردن آب به اندازه اي که تفاله ها رو بپوشونه وسپس اضافه کردن شيره خرما و مخمر به اين مخلوط، به جهت تخمير شيره خرما و احتمالا قند باقي ماند در تفاله و استفاده از الکل باقي مانده در تفاله چه نتيجه اي داره؟ آیا هسته های انگور تولید الکل چوب منی کنند؟
    مغ بچه

     
  • At ۳ دی ۱۳۸۷ ساعت ۵:۱۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 3:

    دوست عزيز مغ بچه:
    اينطور كه من فهميدم،‌ تفاله شما تفاله پايان مرحله اول (هسته و پوست و احيانا ساقه) هست. پيشنهاد ميكنم اينكار رو نكنيد به چند دليل:
    1- آتش روشن كردن زير ظرفي كه توش پوست و هسته انگور و ... هست، به سادگي باعث ته گرفتن اون ميشه. بخصوص اينكه شما اونقدر به اون آب اضافه كنيد كه فقط تا سر تفاله بياد. حتا در اينصورت هم كيك قهوه اي رنگي كه ته بشكه مشروب جمع ميشه، خيلي غليظه. اين ته گرفتن باعث ميشه عملا مشروب شما بوي بسيار بد سوختگي بخودش بگيره.
    2- عرق گيري از درد و تفاله شراب به دو دليل كار سختيه. اول اينكه شفافيت محصول خروجي كار راحتي نيست و نياز به تجربه زيادي داره و دوم اينكه چون تفاله و درد محل گازهاي شرابه (بخصوص گازهاي بدبوي گوگردي) عرق اونها خيلي بدبوئه. بنابر اين حتا اگر اينكار رو بكنيد هم باز بايد از فيلتر هاي زغالي و ماسه اي استفاده كنيد و يا اينكه عرق رو دو تقطيره (دو آتشه) كنيد. عملا براي عرق كشي از درد و تفاله، قاطي كردن اون با مايعي كه ته ديگ عرق كشي باقي مونده پيشنهاد ميشه.
    اين دو، دلايلي هستند كه در مقاله هاي تهيه عرق (لينكهاي زير)، توصيه كرده شراب خام آماده عرق گيري رو صاف كنيد:
    http://antahoora.blogspot.com/2006/09/blog-post.html
    http://antahoora.blogspot.com/2006/08/blog-post_30.html
    3- اگر تفاله شما، درد پايان مرحله دوم هم باشه، بازهم دلايل فوق معتبر هستند، گيرم كمي كمتر.
    اما اگر مصر هستيد كه اين كار رو بكنيد، به نظرم فقط آب اضافه كنيد و سريع عرق كشي كنيد و از شيره خرما براي عرق خرما و بصورت جداگانه استفاده كنيد. به دو دليل:
    1- به تفاله شراب شما هوا رسيده پس به سادگي فساد پذيره و ممكنه شيره خرما رو هم به سادگي فاسد كنه.
    2- معلوم نيست چقدر توان فعاليت تخميري در تفاله شما باقي مونده باشه.
    ضمنا جهت اجتناب از متانول تقطير، دور ريختن يك سوم استكان اوليه تقطير از ده ليتر محلول تخميري، كافيست.
    با احترام.

     
  • At ۱۳ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام
    دستور تهیه و طرز استفاده مشروبی بنام ابسینت
    را می خواستم بدانم
    (Absinth)
    با تشکر
    سیاوش

     
  • At ۱۷ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۱۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 4:

    دوست عزیز سیاوش:
    ابسینت مشروبی است از خانواده مشروبات با پایه انیسون که با درجه الکلی بالا و در سویس تهیه میشود. این مشروب اغلب بطور تفننی مصرف شده، معمولا برای تهیه انواع کوکتل نیز بکار میرود. ودکای انیسون با درجات الکلی مختلف و در کشورهای مختلف تهیه میشود. رنگ این مشروب سبز بوده، علت آن استفاده از برگ گیاه انیسون، همچنین اضافه کردن رنگ سبز خوراکی است. تهیه این مشروب با روشهای مختلف انجام میشود. از جمله روش تزریق بخار الکل و عبور از محفظه حاوی انیسون (شبیه تهیه جین)، خواباندن انیسون با الکل درجه بالا و تعریق مشروب همراه با گیاه و دانه انیسون. برای تهیه، روش دوم آسانتر بنظر میرسد؛ ولی نیاز به ودکای دوآتشه دارد که پس از آمیزه قابل استفاده است. در ضمن مقاله مربوط به عرق انیسون، در آدرس زیر به روز شد تا سوال شما و سایر دوستان را در مورد این مشروب پاسخگو باشد. در انتهای مقاله نیز یک ویدئو در مورد تهیه کوکتل آن از یوتیوب آمده است:
    http://meysara1.blogspot.com/2008/05/blog-post.html
    با احترام.

     
  • At ۱۹ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۰۶, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    من 18 کیلو سیب رو رنده کردم و یک قاشق مخمر و 2 کیلو شکر اضافه کردم و هر روز اون رو هم می زنم امروز روز چهارمم. آیا روشم درسته ؟ باید چه کنم؟

     
  • At ۲۱ دی ۱۳۸۷ ساعت ۲:۲۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 5:

    دوست عزيز مهران:
    لطفا پرسش هر حيطه از دانش مشروبسازي را در صفحه مربوط به آن حيطه مطرح كنيد. اين صفحه مربوط به پرسش درباه مشروبات سنگين بوده، سوال شما درباره شراب ميباشد. لينكي كه شما بايد سوال خود را در آن مطرح ميكرديد، آدرس زير است:
    http://badesara.blogspot.com/
    پاسخ پرسش شما در آدرس فوق، تحت عنوان پاسخ 15 درج شده است.
    با احترام.

     
  • At ۲۴ دی ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۰۶, Anonymous ناشناس said…

    salam khedmate ostade gerami
    lotfan manro bebkhshid ke az horofe english estefade kardam
    mikhastam bedonam estefade az shekar sefid baraye vodkaye sib zamini eshkali darad va agar bale az che madeuye jaygozini mitavam estefade konam
    mamanoon va salamatiye shoma

     
  • At ۲۵ دی ۱۳۸۷ ساعت ۲:۴۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 6:

    دوست عزيز رضا:
    استفاده از شكر سفيد براي تهيه هر نوع مشروبي كه قرار است تعريق شود كار نادرستي است. براي شيرين تر كردن شراب خام تعريقي خود، فقط از شيريني هاي طبيعي (كشمش، خرما، ملاس و ...) استفاده كنيد. براي توضيحات تكميلي، از آدرس زير، بندهاي 12 و 16 را مطالعه فرماييد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۵ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۳۵, Anonymous ناشناس said…

    درود.
    لطفا اگر کسی از دوستان تجربه ای از عرق کشی از شراب کپک زده دارد و در اختیار من قرار بده ممنون می شوم.
    به نظر شما آیا تغییری در مزه بوجود می آید.
    می دانیم که کپک سرطان زا می باشد(البته نوع زنده آن)

     
  • At ۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۰:۴۹, Anonymous ناشناس said…

    درود
    سوال دیگر اینکه، بهترین عدد آبسنجی برای تهیه شراب خرما از شیره خرما جهت عرق گیری چند است.
    من با چندین عدد متفاوت امتخان کرده ام و هر بار محصول متفاوتی داشته است.

     
  • At ۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲:۴۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 7:

    دوست عزيز مغ بچه:
    شخصا از شراب ترش و كپك زده عرق كشيده ام. از آنجا كه در مكانيسم تعريق، مايع تا دماي بالايي گرم ميشود، نيز باتوجه به درصد بالاي الكل (ضدعفوني كننده) در محصول نهايي (40%)، در اينباره ميتوانيد نگران نباشيد. فقط مساله اين است كه اگر محصول شما شرابي بوده كه كپك زده (و نه شراب خامي كه براي تعريق تهيه شده)، بدليل مجاورت مايع تخميري با درد، فرايند بوبري آن كار سخت تري خواهد بود.
    در مورد "بهترين عدد آبسنجي از شيره خرما براي شراب خام خرما" من منظور شما را از "محصول متفاوت هرباره" متوجه نشدم. همانطور كه خودتان بهتر ميدانيد، مقدار آبسنجي اوليه بيشتر، به معني درصد الكل بيشتر پس از تخمير است. بنابراين هرچند تفاوت درصد الكل (و بالتبع آن "محصول متفاوت هرباره") در شرابسازي قابل درك است، در تعريق، كيفيت محصول نهايي، تاثير زيادي از درصد الكل شراب خام مصرفي آن نمي پذيرد. با اين حال، اگر توضيح بيشتري بدهيد، بهتر ميتوانم كمك كنم.
    با احترام.

     
  • At ۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۸:۰۹, Anonymous ناشناس said…

    درود
    همانطورکه خود بهتر می دانید بهترین حالت حالتی است که تمامی شیرینی مصرف شود و شیرینی در مایع مورد تعریق باقی نماند و البته این باید درحالی باشد که شیرینی لازم جهت تولید الکل در محیط موجود باشد.به زبان دیگر شیرینی دقیقا به اندازه مصرف باشد ته کمتر نه بیشتر.
    حال سوال این است شما از چه عددی استفاده می کنید؟
    هر جند برایم عجیب است که این رامی فرمایید "در تعريق، كيفيت محصول نهايي، تاثير زيادي از درصد الكل شراب خام مصرفي آن نمي پذيرد"

     
  • At ۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۴۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 8:

    دوست عزيز مغ بچه:
    تمام شدن شيريني و تبديل همه آن به الكل، مساله اي است كه بخشي از آن به مقدار شيريني اوليه و بخشي ديگر به شرايط تخمير برميگردد. مثلا مطابق جدول موجود در لينك زير، چگالي نسبي اوليه 1.030، پس از تخمير، به الكل 3.9% تبديل ميشود.
    http://meysara3.blogspot.com/2007/12/blog-post_5747.html
    اين تبديلي است كه به شرايط تخمير برميگردد، به اين معني كه اگر شرايط تخمير،‌ مانند دما،‌ اكسيژن محلول، اسيديته و ... مناسب باشد، نيز مخمر هم حداقل هاي قابليت ايجاد تخمير را داشته باشد، تخمير انجام ميشود.
    حال فرض بفرماييد چگالي نسبي روز اول 1.200 باشد. در اين حالت،‌ باز هم مطابق تصوير لينك فوق، مقدار 1.140 چگالي نسبي (معادل با 368 گرم شكر در ليتر و برابر 18.6 درصد الكل) تخمير شده، مقدار 1.060 چگالي (معادل با 156 گرم شكر در ليتر) بصورت محلول در محصول باقي ميماند. محصول نهايي نه شراب كه شربتي شيرين و الكل دار است. اين تخميري است كه به مقدار شيريني برميگردد. به اين معني كه اگر تمام شرايط جانبي تخمير فوق الذكر (دما، ‌اكسيژن و ...)، در ايده آل ترين وضعيت ممكن، دست بدست هم دهند، باز هم "زيادتر از اندازه بودن شيريني"، ‌امكان تبديل همه آن را به الكل نميدهد. به اين ترتيب و از لحاظ تئوري، با مخمرهاي معمولي موجود دربازار، همچنين رعايت كليه شرايط جانبي، چگالي نسبي بالاي 1.140 به الكل تبديل نميشود و محصول نهايي شربتي الكل دار از آب درخواهد آمد.
    تئوري تخمير در تمام جهان ثابت و يكنواخت بوده، اما امكانات عملي بسته به شخص و مكان متفاوت است. بطور مثال، معمولا مخمرهاي قابل دسترس در ايران تا چگالي 1.115 را به الكل تبديل ميكنند (بازهم البته به شرط آنكه ساير شرايط جانبي، همگي ميسر و همراه باشند) و بيشتر از آن، بصورت محلول در محصول باقي ميماند.
    اين از شرايطي كه تمام شيريني در محلول به الكل تبديل شود،‌ حال برويم سراغ تقطير:
    فرض ميكنيم شراب خام شما، بسته به امكانات عملي شما و ملزومات تئوري، تمام قند محلول را به الكل تبديل كرده است (مثلا چگالي نسبي اوليه 1.115 را به الكل 14.7%). حين تقطير، درصد الكل اولين قطرات خروجي شما، بالا خواهد بود (مثلا 70%). از آنجا كه قرار است محصول شما نهايتا به ودكاي 40% تبديل شود، شما بايد تعريق را مادامي ادامه دهيد كه مقدار الكل خروجي شما به 10% كاهش پيدا كند،‌ چون:
    (70+10)/2=40%.
    حال اگر درصد الكل اوليه شراب خام شما كمتر باشد، درصد الكل خروجي اوليه تعريقي شما هم كمتر خواهد بود (مثلا 58%). در اين حالت هم براي رسيدن به ودكاي 40%، شما بايد تعريق را تا درصد خروجي 22% ادامه دهيد تا داشته باشيد:
    (58+22)/2=40%.
    به اين ترتيب، "هرچند كميت محصول نهايي شما از درصد شراب خام شما تاثير ميگيرد"، "‌كيفيت محصول نهايي شما از درصد الكل شراب خام شما تاثير نميگيرد".
    دونكته:
    - يادآوري ميگردد استفاده از شكر در تقطير، فقط بعنوان مثال بوده، درعمل هرگز از آن استفاده نفرماييد.
    - جهت كنترل تاثير منفي ناشي از اشتباهات احتمالي در حفظ شرايط جانبي (دما و ...)، بنظرم بهتر است چگالي نسبي اوليه را يك عدد معمولي (مثلا 1.09، جهت الكل 12%) انتخاب فرماييد.
    با احترام.

     
  • At ۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۴۷, Anonymous ناشناس said…

    تشکر از توجه شما

     
  • At ۸ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    سلام ما کشمش قرمز بی دانه را به نسبت یک با چهار با آب مخلوط و در دبه ریختیم وظرف 10 روز این کشمش ها باد کرده و هروز آنرا هم می زدیم روز 10 کشمش ها به ته ظرف رفتند و دیگر گاز متصاعد نمیشد و آنرا فیلتر و نقطیر کردیم از 4 کیلو کشمش ما 3 لیتر عرق گرفتیم که خواص ذیل را دارد
    1-با حدود 40 سی سی خوردن آدم را می گیرد
    2-هرچه قدر هم بیشتر بخورید مستی زیادی ندارید و در یک حالت می مانید.
    3- سردرد و اینها ندارد.
    4-فقط به گمانم مقدار عرق کم است و درجه الکلی آن کم است
    می خواهم بدانم آیا ما زود تقطیر نکردیم؟
    آیا می توان صبر نمود تا شراب کشمش جا بیفتد تا درجه الکلی بالا رود؟

     
  • At ۸ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۴۳, Anonymous ناشناس said…

    ostad dar tahiye vodkaye sib zamini eshare shode be estefade az shekar. chon estefade az shekar khatar nake in 2 ganegi ro lotfan tozih bedid mamnoon

     
  • At ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 9:

    دوست عزيز ناشناس:
    متاسفانه درباره عرق كشمشي كه شما كشيده ايد، من كمك زيادي نميتوانم كنم، چون زباني كه شما با آن موارد خود را مطرح كرده ايد، زباني نيست كه من متوجه بشوم. دوست عزيز ناشناس! زباني كه من مي فهمم اين است كه به من بگوييد، چگالي نسبي روز اول چند بوده و روز آخر چند شده، تا بفهمم چقدر الكل توليد شده و چقدر محصول خواهد داشت و چند بطري چند درصد خواهيد داشت و ....
    براي اينكه منظورم را بهتر متوجه شويد، پيشنهاد ميكنم سري به مطالب و لينك هاي زير بزنيد:
    الف) پاسخ هشت همين صفحه
    ب) http://meysara1.blogspot.com/2007/09/blog-post.html
    پ) http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html
    در آخرين لينك، نحوه صحيح توليد عرق كشمش را خواهيد خواند.
    اما براي اينكه بالاخره، بي جواب هم نمانيد، بگذاريد آنچه را كه ميتوانم در پاسخ شما بگويم، بياورم:
    الف) گيرايي الكل در هر بدني با بدن ديگر فرق دارد. اين مساله به جنسيت، نژاد، جثه، آشنايي متابوليسم بدن با الكل، سيري و گرسنگي و ... برميگردد. بنابر اين، با خواندن بند اول چيز زيادي نميتوانم بگويم.
    ب) امكان ندارد! هرچه الكل بيشتري به بدن برسد، بيشتر مستي ايجاد ميكند. اين مساله يك امر فيزيولوژيك است كه مو لاي درزش نميرود.
    پ) بسيار خوب است كه سردرد ندارد. اين نشاندهنده آن است كه با وجود آنكه علمي كار نكرده ايد، حداقل ها را به درستي مراعات كرده ايد.
    ت) درجه الكلي را با الكل سنج ميتوانيد بسادگي بخوانيد. زود تقطير كردن را با دانستن چگالي نسبي وقت تقطير ميتوانم بگويم و همين!
    با احترام.

     
  • At ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 10:

    دوست عزيز ناشناس:
    درباره سوال شما از حيث استفاده از شكر در ودكاي سيب زميني، به اطلاعتان ميرسانم كه این سوال بارها تکرار شده و مسلما در آینده نیز تکرار خواهد شد. ضمن اينكه يكبار ديگر تاكيد ميكنم "دوستان هرگز از شكر در تهيه مشروب الكلي سنگين استفاده نكنند"، به اطلاعتان ميرسانم، "اين يك مورد را يك استثنا درنظر بگيريد! يعني اينكه به دلايلي ...، فقط در اينباره ميتوان از شكر استفاده كرد". ضمنا براي اينكه اين سوال، ديگر براي ساير دوستان پيش نيايد، به اطلاع ميرسانم كه اگر به مقاله مراجعه كنيد، اين استثنا در انتهاي مقاله درج شده است:
    http://meysara1.blogspot.com/2008/01/blog-post_31.html
    با احترام.

     
  • At ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۶:۱۴, Anonymous ناشناس said…

    ostad dar bazare siahe mashroobate iran vodkaee be name smirnof mojood hast mikhastam bedoonam az che made avalie tahie mishe va ham chenin mikhastam bedoonam aya araghe keshmesh mokhtase mantaghe irane ya inke dar manateghe dige donya ham tahiye oon rayeje mamnoon

     
  • At ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۰۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 11:

    دوست عزيز ناشناس:
    اسمیرنوف ودکایی است روسی الاصل که از تخمیر غلات (آبجو خام) تهیه میشود. اسمیرنوف فعلا در انگلیس و آمریکا تهیه و تولید میشود. درجه الکلی آن 40% و در انواع طعم ها به بازار عرضه میشود.
    در پاسخ به سوال دوم هم بايد بگويم بسختی میتوان زادگاه اصلی و اولیه تهیه ودکای کشمش را تعیین نمود ولی شاید ایران را بتوان یکی از بهترین تهیه کنندگان ودکای کشمش جهان نامید. متاسفانه اغلب کارخانجات تهیه آن یا بسته شده و یا تولیدات آنها کلا به خارج و بخصوص همسایگان شمالی صادر میشود.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۰۵, Anonymous ناشناس said…

    دردو.
    ببخشید که سر پر سودای ما هر روز یه چیزی سراغش میاید.
    می خواستم ببینم تا حالا کسی از شیره انگور برای عرق کشی شراب تهیه کرده؟
    به نظرتون شیره انگور توش شکر داره؟
    نظرتون چیه؟

     
  • At ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۳۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 12:

    دوست عزيز مغ بچه:
    اختيار داريد! جداي از آنكه شوريده سري و سودازدگي ريشه بسياري از جهش هاي علمي و عملي آدميست، وظيفه حقير هم پاسخ دهي به اين قبيل امور است، البته در محدوده سواد و دانش ام. بگذريم...!
    با مشورت با دوستاني كه در آذربايجان و لرستان شيره انگور تهيه ميكنند به اين نتيجه رسيدم كه اساسا شيره كش ها (!)، شيره انگور را بدون اضافه كردن شكر و فقط با تغليظ آب انگور از طريق پختن، تهيه ميكنند. اين به آن معني است كه ميتوان از آن شراب خام تعريقي تهيه كرد؛ همچنين با اضافه كردن مواد معطر، مانند ميخك، هل، گلپر و غيره، ميتوانيد از آن شراب هم تهيه كنيد؛‌ كه البته هرچند به پاي شراب ميوه نميرسد، اما چيز بدي هم نيست.
    با احترام.

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۰:۵۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام ساقی جان
    دستت مریز بابا با این وبلاگت. مرده بودم زنده شدم و اگر بگویم تک هستی شاید اغراق نکرده باشم ولی هنوز وبلاگی به این مرتبی و بدون اشکال ندیده ام
    نمیدانم کجا زندگی میکنی ولی خدایت پشتیبانت
    نامردیست بیایم و پیغامی نگذارم
    بازهم از این وبلاگ اطلاعاتی و موثر تو متشکرم

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۴۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 13:

    دوست عزيز ناشناس:
    گرداننده اصلي اين وبلاگ، وجود نازنيني است كه او را بنام "ساقي خمار" ميشناسيم. اين بزرگوار به تنهايي بيش از دوسال وبلاگ را نگهداري، پست هاي جديد اضافه و اشكالات دوستان را رفع نمود. حقير سراپاتقصير هم روزي مثل شما فقط با اين وبلاگ سرميزدم تا اينكه رخصت داده شدم تا دوزانو پاي سبوي ساقي نشسته، باده پپيمايي كنم.
    القصه، غرض از ذكر اين وجيزه، آن بود كه اولا ذكر شود كه "ساقي باده سرا" يكي ديگر است كه فقط وظيفه پاسخگويي برعهده اوست و دوم اينكه قبايي كه به تن ديگري برازنده است، در داغي تنور "ساقي خمار"، اشتباهي به تن ما نرود.
    با احترام.

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۹:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام.برای خنک کردن برج طقطیر آیا میتوان از یخ استفاده کرد؟یا بزبان دیگر سیستم مدار بسته ای درست کرد و داخل آب آ ن از یخ برای خنک کردن لوله طقطیر استفاده کرد؟چون شنیدهام که آب زیاد خنک خوب نیست.لطفن راهنمائی کنید.با تشکر

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۳۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 14:

    دوست عزيز كوروش:
    هيچ اهميتي ندارد كه شما براي خنك كردن مايع تبخير شده از چه سيالي استفاده كنيد و با چه دمايي. اگر باعث تقطير بخارات خارج شده بشود، كافيست. خيلي بخواهيم مته به خشخاش بگذاريم، ميتوان نگران اين بود كه يخ سرد و بخار داغ، باعث ترك خوردن دستگاه تقطير (مثلا شيشه اي) شما نشود. همين و لاغير!
    با احترام.

     
  • At ۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۹:۲۶, Anonymous ناشناس said…

    با سلام.من همان کورشی هستم که در قسمت آبجو خیلی مزاحمتان میشم.یک سوال دیگهای که داشتم اینست که برای درست کردن فیلتر آیا از زغال کبابی هم میتوان استفاده کرد؟و آیا بعداز هربار استفاده برای دفعه بعد باید فیلتر جدید درست کرد یا از همان قبلی میتوان استفاده کرد؟من علاقه بسیار زیادی دارم برای درست کردن مشروبات و سوالات فراوان که کسیرا نمی شناختم که بتوانم سوالاتم را بکنم.حالا که شما را پیدا کردم خیلی خوشحالم برای همین هست که خیلی دارم مزاحم شما میشم.انشالاه که مرا میبخشید.خیلی دوستتان دارم و با تشکر از زحماتتان

     
  • At ۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۹:۵۸, Anonymous ناشناس said…

    با سلام مجدد.در رابطه با سوال گذشته که در رابطه با خنک کردن برج تقطیر با یخ بود.میخواستم توضیه دهید که چون شما در نموداری توضیه دادید که دما در ابتدای دیگ پخت 100 میباشد و در انتها دما 78.4 میباشد.هالا اگر من از یخ استفاده کنم اشکالی در دمای ذکر شده پیش نمیاد؟و سوال دیگر و آن اینکه آیا در برج تقطیر در ابتدا و انتهای آن آیا ورود آب را باید به ابتدا یعنی نزدیک به دیگ وصل کرد یا فرق نمیکند به انتهای برج هم میشود ورود آب را وصل کرد؟امیدوارم منظورم را رسانده باشم.با تشکر فراوان

     
  • At ۴ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۳:۱۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 15:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) اگر به لينك زير مراجعه كنيد، ميبينيد نوع چوب مناسب براي هر مشروب، برحسب نوع درخت آن تفكيك شده است و نه مصرف رايج زغال آن. اما از آنجا كه معمولا در ايران نميتوان زغال (مثلا) بلوط براي ودكا پيدا كرد، بايد زغالتان را امتحان كنيد، اگر نتيجه مثبت داد و خوب بوبري كرد، فبهالمراد!
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5755.html.
    ب) از فيلتر زغالي آنقدر ميتوانيد استفاده كنيد تا ببينيد كه ديگر تاثيري در طعم و شفافيت ندارد. آنوقت ميتوانيد زغال آنرا عوض كنيد.
    پ) جواب دادن به سوالات شما و دوستان، وظيفه من است. هرچه سوال داريد بپرسيد، بشرط آنكه قبلا مطالب وبلاگ را با دقت خوانده باشيد و جوابتان را پيدا نكرده باشيد.
    ت) درباره اينكه "من در نمودار، دما در ابتداي ديگ پخت را صد درجه توضيح داده ام" چيزي نفهميدم. اما توضيحا عرض كنم طبيعتا، جداي از آنكه دماي ديگ پخت چند درجه باشد، بخار خروجي را بايد سرد كرد و فرقي نميكند با يخ صفر درجه اينكار را بكنيد يا آب سي درجه.
    ث) در خنك كردن محصول خروجي، براي بهتر نتيجه گرفتن، بهتر آنست كه آب خنك كننده، در لحظه اول، به بخار اوليه (گرمتر-نزديكتر به ديگ) برخورد كند. اينطوري بهتر خنك ميشود.
    با احترام.

     
  • At ۷ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۳:۵۶, Anonymous ناشناس said…

    سلام دوست عزیز
    ایا در تعریقه ودکایه کشمش میشود از دستگاه گلابگیری که در بازار هست استفاده کرد
    2- این سوال رو واسه این پرسیدم چون من از این دستگاه استفاده کردم ولی نتیجه خوبی نگرفتم حدود 12 لیتر شراب خام ریختم ولی موقع تعریق بطر اول با درصدی حدود 30 درصد بود
    میخواستم ایراد از کاره من بوده یا کلا این دستگاه بدرد این کار نمیخوره
    اینم بگم که با زودپز تعریق کردم و مشکلی نبوده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

     
  • At ۷ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۹:۳۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام استاد در موردانواع عرق پس از باز کردن درب بطری چه مدت میتوان انرا مصرف کرد آیا همان قانون شرابها در این مورد هم صدق میکند؟

    با تشکر فراوان دوستدار شما اصلان

     
  • At ۸ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۷:۰۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 16:

    دوست عزيز ناشناس:
    منطقا، تفاوتي وجود ندارد كه شما از ابزار گلاب گيري استفاده كنيد، زودپزي را براي تعريق آماده كرده و بكار گرفته باشيد يا از يك پالايشگاه كوچك استفاده كنيد. اگر اصول و روال را درست بكار برده باشيد، كيفيت، تفاوت خيلي زيادي نخواهد داشت. بنابراين ميتوانم اينطور بگويم اگر در استفاده از ابزارهاي مختلف، تفاوت "معني داري" مشاهده كرده ايد، دليل را در دوجا جستجو كنيد: الف) كيفيت ابزار ب) كيفيت شراب خام اوليه. وگرنه، منطق كاري ابزارهاي محتلف، تفاوتي با هم نخواهند داشت.
    ضمنا ضرري ندارد به پاسخ هشت همين صفحه مراجعه كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۸ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۷:۰۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 17:

    دوست عزيز اصلان:
    خير بازشدن در بطري شراب و ودكا (عرق) با هم تفاوت دارند. شراب محتوي آب، الكل و كلي املاح و مواد ديگر است كه در مجاورت هوا، واكنش شيميايي داشته، دچار تغيير حالت ميشوند. درباره موادي كه در شراب وجود دارند، به لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_7041.html
    اما ودكا، از حيث تئوري، آب و الكل است. البته مقداري هم با رايحه طبيعي يا مصنوعي همراه است. اگر بعد از مصرف، در بطري ودكا را ببنديد، مشكلي براي آن بوجود نمي آيد؛ هرچند نبايد آن اندازه باز مانده باشد كه الكل آن تا حد زيادي تبخير شده باشد.
    با احترام.

     
  • At ۸ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۲۰, Anonymous ناشناس said…

    استاد میشه لطفا در مورد کیفیت ابزار کمی توضیح بدید
    چون من از شراب خام مطمئنم که خوب بوده چون همون شراب رو با زودپز گرفتم و نتیجه خوب بود ولی با ظرف گلابگیری نه/؟

     
  • At ۹ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۰:۴۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 18:

    دوست عزيز ناشناس:
    بگذاريد قدم بقدم پيش برويم. تقطير روشي كاملا رايج است در جداسازي مايعاتي است كه در هم حل ميشوند؛ ولي دماي جوش آنها با هم فرق ميكند. بنابراين اگر شما شراب خامي داشته باشيد كه حاوي درصد كمي الكل و درصد زيادي آب باشد (و چند چيز ديگر)، ميتوانيد با استفاده از فرايند تقطير، الكل آنرا خارج كنيد (درواقع محصول نهايي شما، نسبت به شراب خام اوليه شما، داراي درصد بالاتري الكل و درصد كمتري آب خواهد بود). در تقطير، شما شراب خام را حرارت ميدهيد تا به دماي جوش الكل درون آن برسيد، الكل (همراه با مقداري آب) تبخير شده، سپس بخار حاصل را خنك ميكنيد تا دوباره مايع شود. اين پروسه ميتواند توسط ابزارهاي مختلف انجام شود. مثل تصوير لينك زير:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_2237.html
    يا اين يكي:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_493.html
    يا اين:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_3203.html
    و اين يكي كه عملا يك پالايشگاه است:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/1_6756.html
    و طرز ساختن آن، به همراه تصوير و مطالب آموزاننده ديگر را ميتوانيد در لينك زير ملاحظه بفرماييد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_24.html
    با ملاحظه موارد فوق، شما ديگر به تئوري تعريق آشنا خواهيد بود، حال دستگاه گلابگيري و زودپز را ملاحظه كرده، ضمن بررسي بخش هاي مختلف، آن را با هم مقايسه كنيد. احتمالا جاهايي از مكانيزم هاي آنها با هم تفاوت دارند. حال كافيست ببينيد آيا ايرادي در منطق دستگاه گلابگيري وجود دارد يا نه. آيا گلابگير، به دليلي آب را وارد الكل تعريق شده ميكند كه درصد آنرا به 30 ميرساند؟ آيا نشتي اي وجود دارد كه بخار الكل از آنجا فرار ميكند؟ آيا الكل تعريق شده جوري دوباره به شراب خام برميگردد و ...؟
    اگر با تمام اينها موفق به يافتن ايراد نشديد، تصاوير دستگاه را براي من اي ميل كنيد، شايد بتوانم كمكتان كنم.
    با احترام.

     
  • At ۹ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۷:۵۶, Blogger homayoon said…

    درود وسپاس بر ساقی مهربان از اینکه جواب نامه مرا دادید سپاسگزارم.الف: هدف من از تهیه شراب این بوده که نیمی از آن را تعریق ونیم دیگر را بصورت شراب مصرف کنم.دوم: از اینکه سوال خود را در لینک ذکر شده نپرسیدم به علت آن است که زیاد کار با اینترنت را بلد نیستم و بی نهایت معذرت می خواهم.ب:دما در این 30 روز تقزیبا بین 55 تا 60 بوده است.پ:منظورم شربت شیرین بدون الکل است.هیچ نوع مخمری مصرف نکردم لطفا راه حل خودتان را برای حل مشکل فعلی بگویید که سخت نیازمندم و کمک کنید که اگر راهی است زمان را از دست ندهم با عرض پوزش چند سوال دیگر دارم که اگر جواب آنها را بدهید لطفی بر این حقیر نموده اید. الف:علائم فساد کشمش چیست؟ ب: با این شرحی که از خم به شما گفتم آیا خم من دچار سکته شده است واگر دچار سکته شده است نیاز به ماده مغذی هم دارد؟ج: برای 100 کیلو کشمش چقدر آب نیاز است واگر آب کم ریخته باشم بعد از 30 روز میتوانم آب اضافه کنم؟د: چند سال پیش با انگورعسکری وانگور مویزو کشمش آفتابی به ترتیب با نسبت 60کیلو و35کیلوو5کیلو شراب انداختم وشراب آن هم خیلی خوب شد واز هیچ مخمری هم استفاده نکردم.لطفا بگویید چگونه تخمیر انجام شده بود؟ با آرزوی بهترینها برای شما....همایون

     
  • At ۹ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۵۷, Anonymous ناشناس said…

    استاد من عکس دستگاه رو براتون میل کردم بازم ممنون از راهنماییتون.

     
  • At ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱:۳۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 19:

    دوست عزيز همايون:
    الف) استفاده از كشمش براي تهيه شراب (و نه شراب خام براي تعريق) كار جالبي نيست. به اين خاطر كه شراب كشمش، شراب خيلي خوبي نمي شود. دست كم به اين خاطر كه حداقل شيريني اي كه به حداقل الكل شراب تبديل شود در كشمش وجود ندارد. هرچند اين مساله با اضافه كردن شكر قابل حل است كه در آنصورت، شراب تخمير شده با شكر، براي تعريق مناسب نميباشد. اما شراب خام كشمش (بدون شكر)، بعنوان شراب خام براي تعريق، شراب مناسبي است. ضمن اينكه اينطور كه متوجه شدم، شما از چگالي سنج براي تعيين مقدار شيريني اوليه و در نتيجه الكل نهايي محصول خود استفاده نميكنيد و به اين ترتيب، مقدار الكل شراب خام شما به شانس و اقبال بستگي دارد.
    ب) دما در اين سي روز بسيار زياد بوده است. در تخمير، دما نبايد از سي درجه بيشتر شود تا مخمرهاي استفاده شده، در حرارت زياد كشته نشده، بكار خود كه تبديل شيريني به الكل است، برسند.
    پ) بنظرم، مشكل شما همان است كه گفتم. شما مخمر به محصول خود اضافه نكرديد، مخمر طبيعي محصول را هم كه بدليل گرما و آب داغ مصرفي از بين رفته است. اگر تابحال، باكتري هاي مزاحم ديگري (مثل سركه ساز، كپك ساز و ...) به محصول شما حمله نكرده باشند، كافيست به محصول خود مقداري مخمر (يا همان خمير مايه) اضافه كنيد تا پروسه آغاز شود.
    ت) هرچند اساسا، اينطور كه از فحواي كلام شما به نظر مي رسد، محصول شما فاسد نشده است. درواقع اصلا تخميري (هرجور تخميري) اصلا آغاز نشده است تا اينكه نوع فسادآور آن آغاز شود، اما فساد كشمش، مانند فساد ساير مواد، با كپك و ترش شدن (سركه شدن) همراه است. مخمر اضافه كنيد، دما را تنظيم كنيد و منتظر بمانيد، نيازي به اضافه كردن هيچ چيز ديگري نداريد.
    ث) براي جزييات مقادير و اندازه مواد مصرفي هم به لينك زير مراجعه بفرماييد:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html
    ج) دليل انجام موفق تخمير قبلي شما هم اين بوده است كه درواقع، انگور، مخمر طبيعي خود را به همراه خود دارد و آن هم همان گرد سفيد رنگي است كه روي حبه هاي انگور است و با دست كشيدن روي حبه پاك ميشود.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۳۱, Blogger Unknown said…

    درود بر ساقی باده سرا وساقی خمار
    از اینکه مرا یاری نمودید سپاسگزارم
    ببخشید که دائما مزاحم می شوم
    چهار سوال دیگر دارم که به عرض میرسانم
    الف: به سایتی که فرمودید رفتم و فهمیدم که از اول آب کم اضافه کردم آیا حالا بعد از 32 روز میتوانم آب اضافه کنم؟
    ب: کلا اگر مقدار آب کم باشد به چه مشکلاتی بر می خوریم؟
    پ:به نظرشمافرق بین عرق کشمش وعرقی که از رقیق کردن الکل اتانول در داروخانه بدست می آید چیست؟ وچگونه می توان این دو را از هم تشخیص داد؟من خودم از مزه و حالت گیرایی تا حدودی تشخیص می دهم
    ج: آیا شما این مشروبات بازاری مثل هنسی و ابسولوت وغیره را تایید می کنید؟
    با تشکر واحترام...همایون

     
  • At ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۵۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 20:

    دوست عزيز همايون:
    اضافه کردن آب پس از این مدت طولانی (32 روز) ممکن است اشکال تراش باشد. شما از کیفیت مایع و ظاهر آن توضیحی نداده اید. اگر مایع موجود بوی تندی سرکه نمیدهد و روی آن اثری از قارچ سفید یا کرم – قهوه ای روشن نیست ممکن است بتوان آب اضافه کرد و احتمالا نتیجه گرفت. راه ساده آنست که مقدار کل آب مصرفی را به نسبت حداقل پنج به یک برسانید. به این معنا که اگر روز اول به ازای هر یک کیلو کشمش دو لیتر آب اضافه کرده اید باید آنرا به پنج لیتر افزایش دهید و سه لیتر آب به ازای هر کیلو کشمش اضافه کنید. این آب باید یا آب مقطر باشد یا آب چشمه و یا حداقل آبی که حدود نیمساعت و با شدت جوشیده و حتما خنک شده باشد. استفاده مستقیم از آب لوله (آب جاری) اصلا صحیح نیست و اگر مایع شما فاسد نشده باشد با مصرف آب لوله جاری آنرا تشویق به خرابی و فساد میکنید. فراموش نکنید حتما از مخمر فعال شده نیز استفاده کنید که مقدار یک گرم برای هر کیلو کشمش است.
    حقیر همیشه ابتکارات صحیح و سازنده را در تمام موارد تائید و تشویق میکنم ولی قوانین فیزیک و شیمی را همیشه نمیتوان فریب داد و یا به میل خود تغییر داد.
    در مورد عدم مقیاس صحیح آب بر روی میوه خشک آنست که طبق قانون اشباع مایعات تخمیری (شراب ، آبجو ) کمبود و یا کسری آب لازم باعث میشود که محصول بدست آمده شیرین بماند و بزبان ساده تر تخمیر کامل انجام نشود. باز هم بزبان ساده تر اگر صبق آنچه قبلا نوشتم اگر بجای حدود پنج لیتر از دو لیتر آب استفاده کرده اید ، 60% از شیرینی موجود کشمش در شراب خام نهایی باقی میماند و قابلیت تبدیل به الکل شدن را نخواهد داشت.
    در مورد مصرف الکل داروخانه ای (الکل طبی) بجای الکل طبیعی تولید شده از تصعید الکل شراب خام باید بگویم حقیر نه آنرا تائید میکنم و نه راهی برای استفاده از آن ارائه میدهم و یکی از دلایل وجود این وبلاگ همین است که اگر بفکر صحت و سلامت دوستان یا خودتان هستید از بکار بردن الکل بازاری خودداری نمائید. در این نوع الکل همیشه مقدار زیادی بنزوات دوناتونیوم اضافه میکنند که غیر قابل شرب شود. شاید گفته شود الکل موجود در بازار بدون این ماده بسیار بدبو و تلخ میباشد! که از همین کارخانجات بطور قاچاق خارج میشود و حتی مارک رسمی دارد و شگفتا که محرمانه بفروش میرسد! هیچ از خود سوال کرده اید ممکن است ساخت کارگاهی نامطمئن در اطراف کوره پزخانه و یا باغات اطراف ناکجا آباد باشد و نه ساخت کارخانه بر چسب زده شده؟
    سوال آخر شما را هم باز به این صورت پاسخ میدهم که دلیل اصلی وجود این وبلاگ آموزش تهیه مشروبات خانگی و در اصل مبارزه با مافیای مخوف قاچاق مواد الکلی و مخدر در ایران است زیرا هرگاه آقایان لازم دیدند براحتی صدها نفر را با الکل مسموم به کشتن میدهند. نگوئید نشنیده یا نمیدانید تا کنون هزاران ایرانی در اثر مصرف این نوع مشروبات بازاری که ماهیت و اصالت آنرا یکساعت بعد از مصرف آن میتوان دریافت یا زیر خاک هستند و یا کور و فلج و دیوانه.
    اگر در خارج بودید و یا فروش مشروبات الکلی در ایران آزاد بود پاسخ به این سوال راحت بود ولی تا آن زمان حقیر مصرف هیچگونه مشروب غیر از آنچه ساخته و تهیه شده توسط خود شماست تائید و سفارش نمیکنم.
    با احترام.

     
  • At ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۹:۳۸, Anonymous ناشناس said…

    باسلام خدمت ساقی
    برای تقطیر از چه دیگی بهتر است استفاده کنیم مس- روی یا استیل؟
    با احترام

     
  • At ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۴۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 21:

    دوست عزيز ناشناس:
    براي ديگ پخت، مس و براي برج تقطير، استيل ضدزنگ مناسب اند. درصورت نياز، براي آشنايي با تفاوت آنها، ميتوانيد به لينك زير و فايل پي دي اف مربوطه مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_24.html
    با احترام.

     
  • At ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۵۱, Blogger Unknown said…

    درود بر ساقی باده سرا
    کارهایی را که فرمودید انجام دادم وشکر خدا کم کم به نتیجه نزدیک میشوم.
    الان مشروب دارای الکل شده است و تلخی در آن بوجود آمده و کمی هم در آن مزه ترشی حس می شود که من نمیدانم این ترشی از این است که هنوز تخمیر کامل انجام نشده ویا اینکه تخمیر انجام شده وکمی ترشی در آن است.البته وقتی کبریت آتش می زنم وتا روی سطح مایع داخل بشکه می برم کبریت خاموش نمیشود و تفاله ها هم کم کم به پایین میرود.نظر شما در این رابطه وبخصوص در رابطه با مزه ترشی چیست؟
    با سپاس فراوان از ناجی خم ما!!!
    همایون

     
  • At ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۰۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 22:

    دوست عزيز همايون:
    الف) در پروسه تخمير الكلي، توليد ترشي جايي ندارد و اگر شما كمي ترشي در محصول خود احساس ميكنيد، دليلش تبديل الكل توليد شده به ترشي است كه نوعي اشكال است. اما از آنجا كه گفته ايد مقدار اين ترشي كم است، ميتوان گفت خوشبختانه كل قضيه زير سوال نرفته است. بخصوص اينكه محصول را براي تعريق ميخواهيد و مزه ترشي اهميتي ندارد.
    ب) وقتي تخمير تمام شد، بايد محصول را سريع صاف كرده، تعريق را زود انجام دهيد، زيرا هرچه شراب خام بيشتر در مجاورت درد آن باقي بماند، ودكاي حاصل بدبوتر خواهد شد. ضمن اينكه ريسك فساد هم بالاتر خواهد بود. زمان مناسب براي صاف كردن، وقتي است كه تقريبا نصف تا دو سوم كشمش ته بشكه رسوب كند.
    با احترام.

     
  • At ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۵:۵۶, Anonymous ناشناس said…

    تو ایران مشرب ممنوعه به همین دلیل مشروب و الکل تقلبی و اشغال تو بازار زیاده.میخواستم بدونم چه جوری مشروب(ویسکی)
    خوب رو از بد تشخیص بدم؟

     
  • At ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۵۵, Anonymous ناشناس said…

    آقا يكي بگه چه مشروبي باعث سردرد نميشه من هر نوع مشروبي مي خورم سردرد مي گيرم اما گاهي موقعها هم اينطوري نميشه اما اكثراً سردرد مي گيرم با تشكر

     
  • At ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲۳:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 23:

    دوست عزیز ناشناس:
    الف) متاسفانه با امکانات خانگی، راهی برای تشخیص خوب یا بد بودن مشروب وجود ندارد. یا از شخص و مسیر تامین آن مطمئن باشید، یا خودتان آن را درست کنید (که هدف این وبلاگ است).
    ب) برای رفع مشکل سردرد، اگر از کیفیت مشروبی که مصرف میکنید مطمئن هستید، بهتر است به یک پزشک مطمئن مراجعه کنید. اظهار نظر درباره چنین مسایلی نیاز به بررسی پزشکی دارد که کار من نیست.
    با احترام.

     
  • At ۱ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۴:۱۱, Blogger Unknown said…

    نوروز باستان بر ساقی باده سرا مبارک
    همایون

     
  • At ۳ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۴:۲۵, Blogger Unknown said…

    درودبرساقی باده سرا

    با عرض پوزش از اینکه دوباره مزاحمتان شدم.

    بنده شراب کشمش را در دیگ ریختم و عرق آن را گرفتم و طبق دماسنج دما را کنترل کردم ودمای بالای دیگ را روی 65 درجه نگه داشتم ولی عرق جاری نشد تا اینکه دما را بالا بردم و تا نزدیک 85 درجه که رسید جریان نازک شروع شد و بعد از 2 ساعت برای اینکه جریان قطع نشود دما را تا 92 درجه بالا بردم وجریان ادامه پیدا کرد. (وزن کشمش برای شراب در ابتدا 85 کیلو بود) 25 لیتر عرق 60% زلال به دست آمده و 15 لیتر عرق 37% بدست آمده که خیلی کم در آن ماتی وجود دارد و روی بعضی جاهای سطح آن پرده خیلی نازکی به رنگ سفید وجود دارد که البته از پشت این پرده ته ظرف پیدا است و این پرده خیلی نازک است

    .

    حال سوالاتی از ساقی گرامی دارم.

    الف: چرا در دمای 65 درجه عرق حاصل نشد؟
    ب:بنده تمام چوبهای کشمش راگرفته بودم البته کشمشها دارای هسته بود آیا من هم باید مقدار اولیه را به عنوان متانول دور بریزم؟

    پ:آیا این پرده نازک میتواند خطرناک باشد وعرق را فاسد کند؟

    ج:آیا راهی وجود دارد که متانول را از اتانول تشخیص بدهیم وبفهمیم که در محصول ما متانول وجود دارد یا نه؟

    د:چگونه میتوان عرق 60% را به درجه 45% رساند؟

    با احترام وقدردانی

    همایون

     
  • At ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۵۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 24:

    دوست عزیز همایون:
    الف) بنظرم برای دمای بالای کار شما، یک جای کار ایراد دارد. شاید سیستم نشتی دارد و بخار حاصله فرار میکند یا اینکه دما سنج در موقعیت تشخیص مناسبی نیست (مثلا در ارتفاع خیلی بالایی از مایع قرار دارد). حتا ممکن است دماسنج شما ایراد داشته باشد. منطقا با توجه به توضیحاتی که در لینک زیر آمده است، دمای دماسنج نباید خیلی از 75 درجه بیشتر شده باشد:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html
    ب) بله. شما باید مقدار اولیه سر تقطیر را دور بریزید. چون هسته متانول ایجاد میکند.
    پ) همانگونه که در لینک فوق مشاهده میکنید، پرده حاصل، همان است که "همراه با تفاله" نامیده شده، در اثر افزایش دما ایجاد شده است. این پرده چیزی نیست جز ترکیبات بوداری که طعم خوبی به محصول تعریقی شما نمی دهد و میتوانید آن را به شراب خام بعدی خود اضافه کرده، دوباره تقطیر کنید.
    ت) همانگونه که در بند 12 لینک زیر آمده است، تشخیص اتانول از متانول، با ابزارهای خانگی میسر نیست:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    ث) برای رقیق کردن مشروب خود، میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6749.html
    این روش برای تخمین اینکه از شراب خامتان چقدر الکل تعریقی هم بدست خواهید آورد، مفید است. چون با توجه به چگالی نسبی روز اول، درصد الکل شراب خام نهایی را خواهید داشت که مقدار عرق 40 درصد شما را معلوم خواهد کرد. با اینکار، شما کیفیت تعریق خود را نیز خواهید دانست.
    ج) یک توضیح را هم اضافه کنم و آن اینکه اساسا پروسه تعریق پروسه دقیقی است که کمی آشنایی میخواهد تا درست انجام شود. با بالا رفتن دمای مایع پخت در حین تعریق، احتمال ورود ترکیبات کدر بالا میرود و این هنر شماست که هم تعریق را تا انتها ادامه دهید (به پاسخ 8 همین صفحه رجوع کنید) هم محصول صاف و زلالی به دست بیاورید.
    چ) سال نوي شما هم مبارك!
    با احترام.

     
  • At ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۳:۳۶, Anonymous ناشناس said…

    ostad lotfan dar morede ellate tar shodan ya keder shodane aragh tozih befarmaeed.

     
  • At ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۲۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 25:

    دوست عزيز ناشناس:
    دليل كدر شدن محتويات تعريق، دماي بالاي تعريق است. گفتني است آب و الكل شراب خام تخميري كه براي تعريق تهيه شده است، شامل تركيبات ديگري هم هست. از جمله تركيبات آلي بودار و .... سعي عرق كش اين است كه دما را تا آن اندازه بالا ببرد كه الكل تبخير (و سپس ميعان) شود؛ اما دما به نقطه جوش (و تبخير) ساير تركيبات نرسد. اين دما (كه رسيدن و حفظ آن زياد سخت نيست؛ اما نياز به دقت و تجربه دارد)، بهترين دماي تعريق است. البته، ميتوان محصول تعريقي كدر را با استفاده از راه هاي شيميايي (آميزه با زغال) يا فيزيكي (عبور از ماسه دريا) فيلتر و تميز كرد.
    براي اطلاعات بيشتر، پاسخ 13 از لينك زير را مطالعه بفرماييد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    لينك زير نيز طريقه ساخت ابزار مناسب را ياد ميدهد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5704.html
    حتا ميتوانيد زغال را مدتي با مشروب بخوابانيد و سپس از فيلتر لينك بالا رد كنيد (لينك زير):
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5755.html
    با احترام.

     
  • At ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۳۹, Anonymous ناشناس said…

    ostad masrafe in araghe keder az lahaze behdashti be nazare shoma iradi nadarad?

     
  • At ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۵۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 26:

    دوست عزيز ناشناس:
    ايراد خطرناك استفاده از مشروبهاي سنگين، متانول موجود در آن است كه روشهاي كنترل آن، در پاسخ هاي 7 لينك زير آمده است:
    http://badesara4.blogspot.com/2008/11/test.html#comments
    بيشترين ايراد استفاده از مشروي كدر، بو و طعم نامناسب آن است كه خوشايند ذائقه نيست. اگر مشكلي با اين مساله نداريد آنرا مصرف، در غير اينصورت، مشروب را فيلتر يا دو تقطيره (دو آتشه) كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۰, Anonymous amir said…

    درود بر ساقی گرامی
    ساقی جان می خواهم بدانم که برای بو یا بهتر بگویم عطر دار کردن عرق ساده چه می شود کرد؟ می خواهم بدانم این روش قدیمی که همه استفاده می کنند که مثلا در یک شیشه میزانی البالو می ریزند و عرق را روی ان ریخته مقداری نگهداری می کنند تا عطر بگیرد خوب است؟ این کار را با موز می شود کرد؟ چه میوه های دیگری می توان این کار راکرد و چه زمان باید در شیشه بمانند تا عطر دار شوند؟
    با سپاس

     
  • At ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۱۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام ساقی
    میشه در مورد الکل اتانول (96%)داروخانه ای هم توضیح بدید؟
    کلا" این الکل با الکلی که در ودکای کشمش و خرماست فرق میکنه ؟ یا فقط الکل همونه و فقط بو طعم و مزه فرق میکنه ؟
    ما در ایران هستیم و تهیه مشروب کار راحتی نیست مخصوصا" مشروباته تعریقی که بخواد در محیط آپارتمان تهیه بشه!

    میشه به این الکل اعتماد کرد و ازش استفاده کرد ؟
    در ضمن این الکل دارای مقدار زیادی دناتونیوم بنزوات هست که باعث بوی بد و تلخی الکل میشه . راحی برای از بین بردن دناتونیوم بنزوات هست ؟

    در مورد راکی فرمودید هرچه درجه الکلی بالاتر باشه فرایند طعم و عطر گیری بهتره
    سوال من اینه اگه بنده الکل 96% داروخانه ای رو با آب قاطی کنم و به 50% برسونم مشکلی نداره؟
    منظورم کلا" اینه که قاطی کردن آب با الکل مشکلی نداره ؟
    و بعد از این که درجه الکل رو به 50% رسوندم از انیسون یا هر گیاه که معرفی کردید در جدول استفاده کنم برای بهبود عطر طعم و مزه ...

    چقدر تاثیر داره این روش بر روی طعم عطر و مزه ؟
    اگه از انیسون استفاده کنم بعد از آمیزه شدن مثل راکی های کارخانه ای بعد از ریختن مایع داخلش سفید میشه ؟

    یک نوع الکل داروخانه دیگه هم وجود داره به نام الکل گندم که درجه الکلیش حدود 63% هست فکر میکنم و بسیار طعم و مزه بهتری داره نسبت به 96% ... نظرتون در مورد این چیه ؟

    ببخشید که سوالام زیاد شد
    ولی این سوال خیلی ها مثل من هست که داخل ایرانن و محدودیت هارو هم که خدتون خبر دارید...

    با تشکر از شما
    شاد باشید

     
  • At ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 27:

    دوست عزيز امير:
    الف) براي اين‌كار مي‌توانيد از توضيحاتي كه در تصوير لينك زير آمده استفاده كنيد:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html
    ب) همان‌گونه كه مشاهده مي‌كنيد، عرق مصرفي در لينك بالا، درصد بالايي دارد (اصطلاحا دو آتشه است) كه براي تهيه‌ي آن مي‌توانيد از اطلاعات لينك زير استفاده كنيد:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_6657.html
    پ) البته درصورتي كه نتوانيد عرق دو آتشه تهيه كنيد، كار لنگ نمي‌ماند، فقط كيفيت كار پايين‌تر مي‌آيد. ضمنا لينك‌هاي اول لينك فوق (مي‌سرا) نحوه‌هايي از درست‌كردن كوكتيل را آورده است.
    با احترام.

     
  • At ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۵۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 28:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) تمام حالت‌هاي تركيبي‌اي كه درباره‌ي تركيب مشروب سنگين با آب گفتيد مي‌توانند درست باشند؛ جز يكي! مشروبش كدام مشروب است؟ اگر الكل از بازار (داروخانه، سوپر ماركت و ...) مي‌گيريد، خير! بگذاريد راست و پوست‌كنده با شما صحبت كنم. اوايل امسال، عده‌ي زيادي در اثر مصرف مشروب تقلبي در بندر عباس، مردند يا كور يا فلج شدند. آيا آن‌ها احتمال مي‌دادند مشروب‌شان تقلبي است؟ آيا شما مي‌دانيد مشروب يا الكلي كه مي‌خريد، "واقعا" از كجا آمده است؟ هدف از اين وبلاگ آن است كه اتفاقاتي از اين دست را پيش‌گيري كند. واقعا مشروب‌سازي در ايران اين‌قدر سخت است؟ نگه‌داشتن يك ظرف ده‌ليتري در آپارتمان (كه شراب‌هاي عالي، خوش خوراك و معطر را در آن درست كنيد)، اين‌قدر سخت است؟ ديگر خوددانيد!
    ب) به نيمه‌دوم پاسخ 20 در همين صفحه مراجعه بفرماييد.
    با احترام.

     
  • At ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۴۲, Anonymous ناشناس said…

    در مورد سوال قبلی که در مورد الکل اتانول کردم
    الکل رو از داروخانه خرید میکنیم و شرکت معتبری طبق تایید وزارت بهداشت تولیدش میکنه ...
    بنده زیاد استفاده کردم از این نوع الکل...

    کلا" الکل 96 اتانلول چگونه تهیه میشه؟

     
  • At ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۳:۰۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 29:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) صادقانه بگويم، من به الكلي كه از داروخانه مي‌گيريد هم اعتماد ندارم. من فقط و فقط به محصولي كه كسي مثل خودم درست كرده باشد اعتماد دارم. البته خيلي‌ها از اين الكل‌ها استفاده كرده، مي‌كنند يا خواهند كرد و طوري‌شان نشده. شايد تركيبي از آن هم به‌دست آورده باشند كه بدطعم هم نباشد. هركس خودش انتخاب مي‌كند و بس!
    ب) فرايند تهيه‌ي الكل‌هاي درصد بالا با فرايند تعريق معمولي براي الكل نوشيدني متفاوت است. روش‌هاي پيچيده‌ي صنعتي زيادي براي اين‌كار وجود دارند تا الكل را به اين درصد برسانند. شايد روزي در اين‌باره مقاله‌اي در وبلاگ منتشر شود. به‌هرحال امكان تهيه‌ي آن‌ها با استفاده از روش‌هاي خانگي وجود ندارد.
    با احترام.

     
  • At ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۲۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام بر ساقی محترم
    یک سوال برام پیش اومده
    در بحث عرق گیری و تقطیر شما گفتید که یک سوم استکان از عرق اولیه رو دور بریزیم چون ممکنه الکل متیلیک باشه که سمی هست .

    عرق رو از تقطیر شراب بدست میاریم.
    چطور در شراب که ماده اولیه هست ممکن نیست الکل متیلیک موجود باشه ولی اگر از همون شراب عرق بگیریم الکل متیلیک تقطیر شده و باید 1/3 اول لیوان رو دور بریزیم.

    آیا اون الکل میتیلیکی که در شراب هست سمی نیست یا اصلا" وجود نداره ؟

     
  • At ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱:۳۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 30:

    دوست عزيز ناشناس:
    به پاسخ 16 از لينك زير رجوع كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۷:۴۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام بر ساقی محترم
    در مورد تهیه ودکا ابسلوت هم توضیح میدید؟
    ابسلوت رو چگونه تهیه مکنن و آیا در خانه هم میشه تهیه کرد .

    و آیا از روشهایی که در مورد تهیه عرق انیسون گفتید و یا لیست که دادید که میشد از اونها هم استفاده کرد آیا میتونن طعم و مزه در حد ابسلوت رو فراهم بیارن؟

    یا مثلا" در مورد براندی آیا بعد از 6 ماه خواباندن آیا میشه به طعم و مزه ای در حد ابسلوت رسید ؟

     
  • At ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰:۲۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 31:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) ابسلوت، ابسلوت است و بس! تكنيك‌هاي فيلترينگي كه در كارخانه‌ي ابسلوت به‌كار مي‌رود، نه كار من و شماست و نه اين‌كه به‌صورت واضح و آشكار فاش شده است. لب كلام اين‌كه، ابسلوت فقط خريدني است و بس!
    ب) برندي و عرق انيسون هم خودشانند نه بيش‌تر، نه كم‌تر.
    با احترام.

     
  • At ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۰, Anonymous مهرداد said…

    با سلام
    من از زود پزی که دماسنج نداره میخوام واسه تعریق استفاده کنم حالا اگه میشه راهنمایی های که بتونم قبل از تبخیر چیزهای دیگه الکل رو جدا کنم رو بگید و اینکه از کجا می دونین الکل تعریقیتون چند درصد هست ؟
    مثلا اینکه میگین تا 10% تعریق رو ادامه بدین

     
  • At ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰:۳۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 32:

    دوست عزيز مهرداد:
    الف) متاسفانه بدون دماسنج، براي كسي كه تازه‌كار است، كار خيلي سختي است كه احتياج به تمرين و دقت زيادي دارد، ولي لبّ كلام اين است كه آن‌قدر دما را زياد كنيد كه نه جريان الكل خروجي قطع شود، نه ناخالصي‌هاي كدر كننده هم‌راه آن بيايند.
    ب) براي تعيين درصد الكل از ابزاري به‌نام الكل سنج استفاده مي‌شود كه در لينك زير تصوير چند نمونه از آن آمده است:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_7675.html
    با احترام.

     
  • At ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۴:۴۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    من یه الکل سنج گرفتم که روی یه طرفش از 1.000 تا 2.000 درجه بندی شده و روی طرف دیگر از 0 تا 70 آیا میشه از این به عنوان شیرنی سنج استفاده کرد ؟

     
  • At ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۰۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 33:

    دوست عزيز ناشناس:
    چيزي كه شما گرفته‌ايد، آب‌سنج (يا همان شيريني سنج يا چگالي سنج) است كه براي شراب‌سازي به‌كار مي‌رود و بايد از طرف 1.000 تا 2.000ي آن استفاده كنيد. الكل سنج از 0 تا 100 درجه بندي شده است.
    با احترام.

     
  • At ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۵, Anonymous ناشناس said…

    شما در مورد مخمر که جوش شیرین داره گفتین که باید تو آب غیر فعال بشه
    اگه میشه جزییاتیشو بگین چون اکثر مخمر کیک ها جوش شیرین داره

     
  • At ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 34:

    دوست عزيز ناشناس:
    طي فرآيند فعال كردن مخمر، كه هم‌راه با حل‌كردن آن در آب است، تجزيه‌ي جوش شيرين در قالب گاز دي‌اكسيد كربن انجام مي‌شود.
    با احترام.

     
  • At ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۶:۱۱, Anonymous مهرداد said…

    با سلام
    آیا زیاد بودن و یا کم بودن مخمر می تونه مشکل ساز باشه ؟
    من 3 کیلو کشمش رو با 12 لیتر آب ریختم تو بشکه 20 لیتری و کمی بیشتر از نصف قاشق مخمر کیک رو تو 200 سی سی آب ولرم و یک قاشق غذا خوری عسل فعال کردم ؟
    آیا مخمری که رختم زیاد یا کم نیست ؟

     
  • At ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۷:۴۱, Anonymous مهرداد said…

    البته قاشق چایخوری

     
  • At ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۸:۵۱, Anonymous ناشناس said…

    من امروز رفتم قنادی مخمر کیک خواستم فروشنده مخمر کیک خواستم و اون به من بیگینک پودر داد که وقتی خواستم فعالش کنم زیاد کف نکرد
    با این حال من اونو به بشکه ریختم!
    آیا مخمر من اشکال داشته ؟
    و اگه آره اگه برم و مخمر بگیرم و باز به بشکه انتقال بدم مشکلی پیش میاد ؟
    امروز روز اوله

     
  • At ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 35:

    دوست عزيز مهرداد:
    الف) در فرآيند تخميري كه براي تعريق استفاده مي‌شود، زياد بودن مخمر تاثيري ندارد. البته به‌تر است آن‌قدر باشد كه تخمير را كاملا تمام كند، نه بيش‌تر؛‌ اما اگر بيش‌تر شد هم اشكالي ندارد.
    ب) هر قاشق چاي‌خوري سرپر، معادل تقريبا 2 گرم است.
    پ) حالا مي‌توانيد مقادير خود را با مقادير لينك زير مقايسه كنيد و ببينيد نسبتي ثابت را رعايت كرده‌ايد يا نه:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html
    با احترام.

     
  • At ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 36:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بيكينگ پودر با مخمر فرق مي‌كند.
    ب) مخمر (خمير مايه) تهيه و اضافه كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۲:۴۷, Anonymous مهرداد said…

    سلام
    بشکه تخمیر من الان روز 4 هست و بوی تلخ و کمی مزه ترش داره آیا تبدیل به سرکه شده ؟
    این تجربه اولمه میخوام ودکا کشمش بگیرم همه وسایل رو ضد عفونی کردم از قفل هوا هم استفاده می کنم
    حالا نمی دونم مشکل کجاس اصلا نمی دونم سرکه شده یا نه از کجا میشه فهمید ؟
    در ضمن تخمیر هم ادامه داره

     
  • At ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 37:

    دوست عزيز مهرداد:
    الف) براي فهميدن ترش شدن، بگذاريد تخمير ادامه پيدا كند. اگر ترش‌تر شد، پس در مسير سركه‌شدن افتاده است.
    ب) وقتي تخمير تمام شد، سريع صاف و تعريق كنيد.
    پ) آلودگي مي‌تواند از هواي محيط يا خود كشمش وارد شده باشد.
    با احترام.

     
  • At ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۹:۰۱, Anonymous مهرداد said…

    با سلام
    مواد اولیه کاملا ترش شده و بوی اسید کاملا احساس میشه
    من یه مقداری ازمحلول رو سیفون کردم و تعریق کردم واسه 2 لیتری که ریختم 25 سی سی بیرون ریختم و الکل تعریقی شفاف نیست و بوی ترش میده ایا اینکه قبل پایان تخمیر تعریق کردم خطر و مشکلی بوجود میاد ؟
    واینکه اصلا الکل تعریقی چه خطراتی می تونه داشته باشه ؟ یعنی علاوه بر وجود متیل امکان ورود مواد سمی یا خطرناک هست ؟
    الکل تعریقی در نهایت مثلا 40 درصد هست 60 درصد ما بقی چی هست ؟
    با تشکر از ساقی بادسرا

     
  • At ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۴۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 38:

    دوست عزيز مهرداد:
    الف) ماده‌ي تخميري شما فاسد شده است. از يك‌طرف مخمر شيريني را به الكل تبديل مي‌كند و از طرف ديگر الكل به سركه تبديل مي‌شود. هر چقدر بيش‌تر زمان بگذرد، الكل بيش‌تري به سركه تبديل مي‌شود. بنابراين به‌ترين كار اين است كه هر چه سريع‌تر تعريق كنيد.
    ب) بخش اعظمي از مشروب سنگين شما آب و مقدار ناچيزي تركيبات آلي بودار است كه سمي نيستند.
    با احترام.

     
  • At ۶ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۱۹, Anonymous ناشناس said…

    سلام براي درست كردن عرق از گندم بايد چكار كرد اگر مقاله اي در اين باره داريد ما را نيز بي نسيب نگذاريد در ضمن براي تهيه عرق كشمش ميشه كشمش ها را اول با چرخ گوشت له كرد و بعد به بشكه انتقال داد و در ضمن مقدار توليد الكل از گندم به ازاي هر كيلو گندم چقدر است با تشكر

     
  • At ۹ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۴۳, Anonymous ناشناس said…

    با سلام سوالي داشتم ميشه براي درست كردن عرق-ودكا به جاي استفاده از خرما يا كشمش فقط وفقط از عسل استفاده كرد يعني اينكه مثلا مقدار يك كيلو عسل را با 5 ليتر اب مخلوط كرد ومخمر اضافه كرد و پس از تخمير ان را تعريق كرد اخه من از فروشنده ي عسل در مورد طبيعي و خالص بودن عسل سوال كردم و اون گفت كه اين عسل هل را با شكر سفيد معمولي مخلوط ميكنن ايا الكل سمي به دليل داشتن شكر سفيد تجاري توليد ميشه- ايا با دور ريختن 50 سي سي توليد اوليه اين مشكل برطرف ميشه يا نه ايا من با خيال راحت از اين روش استفاده كنم يا نه براي تهيه انواع ليكور ميخوام

     
  • At ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱:۱۱, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت عزیزان
    من بعد از کلی درد سر تونستم که برج تقطیر را درست کنم راستش اول نمی خواستم مزامتون بشم ولی به علت گیج شدن در سایت های خارجی پیش خودم گفتم هیچ کجا انتهورا نمیشه و از اطلاعات شما استفاده کنم
    سوال من اینه که برای درست کردن رام از شکر من باید به طور کلی چه کار کنم؟
    راستی من برای عرق گیری معمولی دیگ رو به اندازه سه چهارم پر میکردم الان هم باید همین کار رو بکنم اگه دیگ رو بیشتر بار بزارم از برج تقطیر میزنه بالا؟
    در اخر هم از همه شما تشکر میکنم وبه دوستانی که میخوان برج تقطیر(فقط خود برج دیگ و نوع اتصال به دیگ رو خودتون باید ابتکاری درست کنین از شما پنهون نباشه من خودمم مشکل دارم) درست کنن همینجا بگن تا انجایی که بتونم کمکشون میکنم چون سایز و اتصالات که در آموزش گفته شده به کلی با ایران در اختلاف هست در آخر هم باید بگم هزینه درست کردن برج از جنس مس حدود صد هزار تومان است
    بدرود

     
  • At ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۴۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 39:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) همين‌جا يك مساله را ذكر كنم كه اگر منظور شما از الكل گندم، الكلي است كه در داروخانه‌هاي ايران مي‌فروشند، با استفاده از ابزارهاي تعريق خانگي نمي‌توانيد به درصد الكل آن‌ها برسيد. از اين مساله كه بگذريم، عرق گندم، همان ويسكي گندم است كه اگر به مقاله‌ي ويسكي از غلات مراجعه كنيد توضيح داده شده است:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_06.html
    ب) در له‌كردن كشمش، نبايد هسته‌ي آن خورد شود. چراكه هسته‌ي انگور چرب است و چربي آن باعث توقف يا تاخير در تخمير خواهد شد.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۵۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 40:

    دوست عزيز ناشناس:
    درباره‌ي تخمير و تعريق عسل شكري دو حالت وجود دارد:
    الف) بعضي زنبورداران، به زنبور، شكر محلول در آب مي‌دهند تا زنبور (به‌جاي شهد گل) با استفاده از آن عسل توليد كند. تخمير و تعريق اين عسل بلامانع است.
    ب) اما بعضي ديگر شكر را به‌صورت دستي در عسل حل مي‌كنند تا آن‌را شيرين‌تر كنند. استفاده از اين عسل براي مقاصد تعريقي ممنوع است و ربطي به دور ريختن مقدار اوليه‌ي تعريق آن ندارد.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۵۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 41:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) براي تهيه‌ي رام، به لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara1.blogspot.com/2008/01/blog-post_2547.html
    ب) نتيجه‌ي بيش‌تر از سه‌چهارم ديگ را پركردن، بالاتر آمدن شراب خام از لبه‌ي ديگ و بيرون زدن آن از لوله‌هاي خنك كننده است.
    پ) چه‌قدر خوب مي‌شود اگر بتوانيد دستورالعمل "دقيق و كامل" ساخت دستگاه ابداعي خود را به من اي‌ميل كنيد تا ضمن انتشار آن در وبلاگ (به‌نام اختصاري خودتان)، كمكي به ساير دوستان مقيم ايران نماييد.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱:۳۵, Anonymous ناشناس said…

    با سلام
    دوست عزیز از اینکه جواب رو دادی ممنونم فقط مشکل من اینه که (الآن)ملاس ندارم و میخوام از شکر رام درست کنم وسوالم اینه که باید آب وشکر رو آبسنجی وبعد تخمیر کنم و احتیاجی به اسیدی کردن آب و شکر نیست یعنی هیچ میوه ای باهاش تخمیر نکنم تا پس از عرقگیری مطبوع تر باشه؟
    من توی یک فیلم که از یوتیوب کرفتم طرف آب و شکر رو تخمیر بعد از اون با برج تقطیر عرقگیری بعد فیلتر میکنه ولی تویه یک سایت دیگه تا اونجایی که من فهمیدم آب و شکر و پرتقال رو تخمیر میکردن و باز هم در سایتی دیگه از محاسبه پی اچ نوشته بود که اینها باعث کیج شدن من شد و در کل سولهای من اینه آب و شکر خالی؟شکر باید از نیشکر باشه و اگه نباشه خطرناکه؟برای تخمیر باید هر روز بهم بخوره یا هر چند روز؟آبسنج روی چه عددی باشه؟
    از اینکه میخواین دستگاه من رو در وبلاگ قرار دهید منت بر سر من می گذارید ولی باید بگم من چیزی ابداع نکردم واز آموزش های ساقی پیروی کردم و همانطور که ساقی در پایان مقاله ساخت برج تقطیر گفته بود سایزهاش رو با هم چفت و جور کردم ولی با این حال چون من خودم از برج زیادی راضی نیستم عکس و یه مقدار جزءی توضیحات رو خدمتتون ارسال میکنم شاید بقیه دوستان استفاده کنند و بهترین دستگاه رو داشته باشن
    از این بیشتر وقتتون رو نمیگیرم
    بدرود

     
  • At ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۳:۵۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 42:

    دوست عزيز ناشناس:
    درباره‌ي استفاده از شكر، قضيه اين است كه اگر تعريق در ايران مجاز مي‌بود، توليدكنندگان شكر موظف به توضيح، شرح و درج افزودني‌هايي مي‌شدند كه به شكر خام اضافه مي‌كنند تا آن‌را فرآوري كنند. آن‌موقع مي‌شد گفت مي‌توانيد از اين شكر استفاده كنيد و از آن‌يكي استفاده نكنيد. به همين دليل، طي يك حكم كلي بايد گفت كه نبايد از شكر در تخمير اوليه‌ي محصول تعريقي استفاده كنيد؛ مگر شرايطي كه دستورالعمل اجازه مي‌دهد.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۵۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام ساقی باده سرا
    من مقاله برج رو آماده کردم ولی چونکه ایملت رو نداشتم همراه سوالم برای ساقی ارسالش کردم حالا اگه صلاح میدانید ایمیلتون رو بنویسید تا برای شما هم ارسال کنم
    با تشکر

     
  • At ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۰۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    دوست عزيز ناشناس:

    پي‌گيري مي‌كنم. ضمنا با كليك روي نام من، و مشاهده‌ي پروفايلم، اي‌ميل من قابل مشاهده است.
    با احترام.

     
  • At ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۴۶, Anonymous ناشناس said…

    سلام ساقي ميخواستم بپرسم كه ايا از هندوانه هم ميتوتن ودكا گرفت يا نه البته بدون اضافه كردن شكر و اينكه مقدار هندوانه چقدر بايد باشهبراي 1 ليتر ودكا با تشكر

     
  • At ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۵۰, Anonymous ناشناس said…

    ساقي در سوال قبلي فراموش كردم بپرسم هر كيلو گرم چند ليتر يا چند سي سي است
    مثلا ميتوان گفت هر كيلو گرم 1 ليتر يا 1000 سي سي است يا فرق داره

     
  • At ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۶:۲۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 43:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) تخمير كلي هندوانه را (بدون شكر) با استفاده از مندرجات لينك زير انجام دهيد (مي‌توانيد از انگور و بهار نارنج هم صرف‌نظر كنيد):
    http://meysara10.blogspot.com/2009/04/blog-post_5644.html
    ب) با استفاده از جدول انتهورا (لينك زير)، درصد الكل شراب خام نهايي را (با تعيين چگالي نسبي اوليه) معلوم كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2008/01/blog-post.html
    پ) با دانستن درصد الكل شراب خام (مثلا 12 درصد) و حجم كل آن (مثلا بيست ليتر) مي‌توان معلوم كرد كه در كل حجم شراب خام، چه‌قدر الكل خالص وجود دارد: 0.12*20=2.5
    ت) 2.5 ليتر الكل خالص را در عدد (ثابت) 2.5 ضرب مي‌كنيم تا معلوم شود كه چه مقدار ودكاي 40 درصد خواهيد داشت.
    ث) ضمنا اگر درصد الكل مشروب را بر 0.79 تقسيم كنيد، درصد حجمي الكل را به‌دست خواهيد آورد (لينك زير):
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_426.html
    با احترام.

     
  • At ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    با درود به استاد ساقی بزرگ و عزیز
    ساقی عزیز در مورد ودکای سیب زمینی سوال داشتم. ننوشتید از پنج کیلو سیب زمینی چه مقدار الکل بدست می اید؟ بالاخره استفاده از شکر سفید در ودکا درست است یا غلط؟ و در کل ودکای سیب زمینی رو چطور ارزیابی میکنید؟
    سوال دیگر در مورد فیلمی از انواع ودکا بود که در کره تهیه می شود .در این فیلم نشان داد از شراب معروف ساکی یا سوکی ( معذرت دقیق یادم نیست! ) بانویی در حال تهیه عرق بود . این کار با دستگاهی سنتی انجام میشد در بخشی از خروجی عرقگیر که قطره فطره بدست می امد گیاهی چوب مانند را روی لیوانی که عرق درونش می ریخت گذاشته بودند عرق روی چوب می ریخت و با این کار عرق قرمز رنگ میشد و به گفته ی خود گوینده طعم بد را میگیرد و انراخوش طعم میکند. لطفا اگر می توانید کمی درباره ی این نوع گیاهان توضیح دهید
    با سپاس فراوان

    پاسخ 44:

    دوست عزيز سيروس:
    الف) استفاده از شكر سفيد (فقط) در شراب تعريقي سيب‌زميني بلامانع است. ضمنا به پاسخ 1 در همين صفحه مراجعه كنيد.
    ب) در جهان، ‌هزاران راه براي به‌بودي طعم و عطر مشروب وجود دارد كه در آن، به روش‌هاي گوناگون، از انواع مواد معطر و بوگبر استفاده مي‌شود. هر كشور و فرهنگ، بسته به سليقه، ذائقه و اقليم خود دامنه‌اي از مواد معطر را با روش‌هاي متعدد به‌كار مي‌گيرد. براي مشاهده‌ي بعضي از اين مواد و روش‌ها، سري به لينك‌هاي زير بزنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5755.html
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html
    يا احترام.

     
  • At ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام من اب هندوانه را گرفتم از 10 كيلو هندوانه 4 ليتر اب هندوانه بدست امدمن ميخواهم از ان شراب بگيرم براي ودكا و اصلا شكر و مواد افزودني مثل بهار نارنج هم استفاده نكردم الان روز سوم هست تخمير به ارامي شروع شده ولي گاز ي كه از قفل هوا خارج ميشه بوي تعفن( بوي چاه فاضلاب) ميدهد خواستم دراينباره بپرسم چون براي عرق ميخوام نگرانم ولي تخمير انگور و خرما و كشمش كه براي عرق مصرف ميكنم اصلا چنين نيست و بوي خوبي هم داره ايا بوي گاز شراب هندوانه چنين است يا من اشتباه كردم

     
  • At ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۴۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 45:

    دوست عزيز ناشناس:
    تخمير هندوانه كمي بدبو هست؛ اما بوي تعفن (فاضلاب) را چه عرض كنم. چند روزي صبر كنيد، اگر
    كار بيخ پيدا نكرد، مي‌توانيد با خيال راحت كار را تا آخر ادامه دهيد.
    با احترام.

     
  • At ۳ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۰, Anonymous ناشناس said…

    با سلام سوالي در باره ي كالوا دارم شما در ان مقاله گفتيد درجه ي الكلي كالوا بين 25 تا 32 درصد است و در پايين مقاله ودر قسمت كالوا 1و2و3 گفتيد ودكا نيم ليتر واب هم نيم ليتر از انجا كه درجه الكلي ودكا 40 هست بعد از اضافه كردن نيم ليتر اب درجه ي ودكا نصف ميشود يعني 20 درصد و بعد از اضافه كردن شكر و قهوه اين ميزان هم كمتر ميشه ايا به اين محصول كالوا گفته ميشه و مگر نبايد درجه ي كالوا بين 25 تا 32 درصد باشه و اگر منظور شما ودكا دو اتشه هست چرا دو اتشه بودن ان را قيد نكرديد

     
  • At ۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱:۴۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 46

    دوست عزيز ناشناس:
    کالوای اصلی را با رام تهیه مي‌کنند و درجه‌ي رام حدود 50% است و با اضافه کردن آب و قهوه و سایر مواد به حدود 25% الکل می‌رسد. این فرمول کلی نیست و هر کس می‌تواند میزان رام انتخابی را تا 60% یا 65% نیز انتخاب کند که خود به‌خود در صد الکل کالوا بالا می‌رود. میزان داده شده 25 تا 40 درصد می‌تواند تغییر کند. در مورد تهیه با ودکا نیز همین‌گونه است. این مشروب را در هر کجا که تهیه کنند میزان الکل آن متفاوت است؛ ولی با این‌حال کسی کالوا را به تنهایی نمی‌نوشد؛ بلکه آن‌را با مایعات دیگر مخلوط می‌کنند. در مقاله تاکیدی بر درصد محصول نهایی داده نشده، به‌همین جهت می‌تواند با هر درجه‌ای (بنا به نیاز تهیه کننده) مصرف شود. البته امید مي‌رود که شما قصد تهیه‌ي کالوای 50% نداشته باشيد؛ زیرا هرچه میزان الکل آن بالا رود طعم آن ناخوشایند می‌شود.
    با احترام.

     
  • At ۱۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱:۱۰, Anonymous ناشناس said…

    سلام خواستم بپرسم مصرف چند سي سي الكل خالص(100%) البته رقيق شده ميتواند باعث مستي شود منظورم اينكه چگونه بايد ميزان الكل در خون را محاسبه نمود اگه راه حل يا فورمولي براي پيدا كردن ان هست لطفا ان را با كمي توضيح بنويسيد
    تشكر

     
  • At ۱۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۵:۱۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 47:

    دوست عزيز ناشناس:
    مقدار مشروبي كه مستي مي‌آورد، به پارامترهاي زيادي برمي‌گردد. مثل جنسيت، وزن، سابقه‌ي آشنايي با مشروب، حال‌وهوا، نژاد و .... اما براي نوشيدن آن استانداردي وجود دارد كه با اندازه‌ي مستي فرق دارد. براي آشنايي با آن، سري به لينك زير بزنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2009/05/blog-post_23.html
    با احترام.

     
  • At ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۱۳, Anonymous ناشناس said…

    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_7596.html]
    دوست عزيز سلام به اين لينك رجوع كردم نوشته غلضت الكل در خون مقدار 0.01 تا0.06 اين خواصو به ادم ميده و مقدار0.06 تا0.010 اينخواصو حالا سوال من هم از شما اينكه مثلا اين مقدار 0.06 تا 0.010 در كل خون چه ميزان ميشه(چند سي سي) و چگونه بايد ان را محاسبه نمود و چگونه بايد از روي فورمولش مقدار اندازه ي الكل را بدست اورد كه پس از نوشيدن ان به ميزان0.06 تا 0.010 رسيد و اين ميزان در چند ليتر خون است

     
  • At ۲۳ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱:۲۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 48:

    دوست عزيز ناشناس:
    قانون‌گذار، با در نظر گرفتن فیزیک و شیمی بدن انسان‌ها و با کمک علم پزشکی، برای مصرف مشروبات الکلی فرمولی ارائه داده، که پایه‌ای علمی داشته، می‌گوید مصرف یک پیک مشروب الکلی با میزان 40% الکل یا میزان هم‌طراز آن، میزان الکل در خون (یا غلظت الکل در خون) را به‌مقدار 0.025 در زنان و 0.020 در مردان بالا می‌برد:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_3837.html
    فراموش نکنیم این فرمول و قاعده برای انسانی متوسط، با وزن تقریبی 70 کیلوگرم محاسبه شده است.
    از طرفی اثرات الکل و مصرف مشروب در انسان‌ها متفاوت است و آن‌را ظرفیت مشروب‌خواری یا ظرفیت پذیرش الکل می‌نامند. مثال ساده این‌گونه است که اگر دو فرد با وزن متوسط، یکی برای اولین بار مشروب بنوشد و دیگری با نوشیدن مشروب آشنایی قبلی داشته باشد، و هر دو به یک میزان الکل بنوشند (مثلا یک پیک)، اولی امکان مستی و بی‌هوشی دارد و دومی فقط قدری شنگول می‌شود.
    به همین جهت است که جوانان ممکن است با نوشیدن یک گیلاس مشروب، حتی کنترل خود را از دست بدهند و برای خود دردسر درست کنند.
    میزان مصرف مشروب از روی همان جدول بالا برای افراد معمولی در نظر گرفته شده و البته هدر کشوری، برای کنترل مشروب‌خواری، قوانین خود را دارد و این میزان (فرمول یا عدد غلظت الکل در خون) متفاوت است. مثلا آمریکا، این میزان را 0.08 می‌شناسد، استرالیا 0.05 و در اغلب کشورهای اروپایی 0.06 می‌باشد. با آزمایش تنفس یا آزمایش خون، می‌توان این میزان را به طور دقیق معین نمود و از روی آن تشخیص داد شخص از حد قانونی بیش‌تر مشروب خورده یا نه.
    همانگونه که در مقاله‌های قبلی آمده، حداکثر این میزان به مقدار 5 تا 8 گرم الکل در یک لیتر خون است که تقریبا برابر با دو پیک مشروب 40% میشود:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/1.html
    ولی بستگی به عناصر و مختصات بسیار دارد و ممکن است شخصی با مصرف کمتر از 5 گرم الکل در هر لیتر خون به مستی کامل برسد و حتی مسموم شود.
    لب كلام اين‌كه در مورد مصرف مشروب نباید مته به خشخاش گذاشت، یا افراط نمود. مصرف مشروب باید با فیزیک بدن شخص و میزان چربی موجود در بدن و سلامت وی مورد بررسي قرار گیرد؛ نه این‌که بگوئیم همه‌ي افراد با وزن 75 کیلوگرم، با نوشیدن دو پیک مشروب شنگول می‌شوند و این فرمول برای همه یکسان است!
    با احترام.

     
  • At ۲۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۵۱, Blogger afshin said…

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

     
  • At ۲۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۵۲, Blogger afshin said…

    سلام خدمت استاد محترم
    در مورد ودکای سیب زمینی: روز اول بعد از اختلاط محصول بدست آمده مخمر و خمیر حاصله سیب زمینی ، که داخل بشکه سربسته بود، حسابی حجیم شده و حتی مقداری هم از بشگه بیرون زد لکن تا روز دوم ته نشین شده و دیگر هیچ...
    خیلی خفیف گهگاهی حباب های کوچکی نشانگر میشود به طورکلی شکرشکنی ایشان چندان محسوس نمیباشد..
    مورد دوم اینکه در برخی مقالات، درجه تقطیر 70 و در برخی 75 معرفی شده و این در حالیست که اشاره شده الکل اتیلیک در دمای 65 بدست میاید.. پس چطور است که ما دمای الکل مزبور را پشت سر میگذاریم یعنی هر دو الکل اتیلیک و متیلیک با هم تبخیر خواهد شد؟
    در صورت امکان راهنمایی فرمایید.
    سپاس

     
  • At ۲۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 49:

    دوست عزيز افشين:
    الف) دليل حجيم شدن و قطع شدن تخمير، آن بوده كه دماي ماده‌ي اوليه بيش از 30 درجه بوده است (شايد آب جوشيده‌ي شما به اندازه‌ي كافي خنك نشده بوده است). اين مساله باعث مي‌شود كه مخمر به‌شدت فعاليت كرده، گاز، كف، حجيم شدن (ري‌كردن) و ... را باعث شود. در ادامه، سرعت زياد تخمير، فرايند را به سرعت به اتمام مي‌كشاند (روز دوم، تخمير تقريبا تمام مي‌شود). در جريان باشيد كه به‌زودي زود، شيريني تمام مي‌شود و مي‌توانيد تعريق را آغاز كنيد.
    ب) متانول در تقريبا 65 درجه و اتانول در تقريبا 79 درجه مي‌جوشد (لينك زير)
    http://meysara3.blogspot.com/2009/05/blog-post_23.html
    اما مايعات اگر با مايع ديگري هم‌راه باشند (در اين مثال با هم‌ديگر و آب)،‌ دماي جوش محلول، بيش‌تر از دماي پايين (65 درجه متانول) و كم‌تر از دما(هاي) بالا (79 درجه اتانول و 100 درجه آب) خواهد بود (بين 70 تا 75 درجه). اما در اين ميان، هميشه متانول زودتر از اتانول خواهد جوشيد و تقطير خواهد شد (مثلا 70 و 73 درجه) كه اين مساله، دليل آن است‌كه چند سي‌سي اوليه از تقطير (سرتقطير) را به خاطر متانول موجود در آن دور مي‌ريزيم.
    با احترام.

     
  • At ۳۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰:۰۱, Blogger afshin said…

    سلام مجدد خدمت استاد محترم
    1- تخمیر سیب زمینی با توجه به اینکه به حالت داغ داخل بشکه ریخته و مخمر اضافه شد، طی دو روز اول تخمیر شد و بعد دیگر آرام گرفت.
    2- شراب حاصله نوعی بوی ترشیده می ده و نه هر نوع الکلی.
    3- به هنگام تقطیر بعد از رسیدن به 30 درجه، آب شروع به خروج کرد که بعد از 60 درجه با بوی الکل همراه بود
    4- تا 85 درجه قطره قطره ولی در 90 درجه مانند رشته نخی تقطیر می شد
    5- درجه حرارت از 91 بالاتر نمی رفت
    6- و نهایت اینکه مایع حاصله کاملاً بو و طعم ودکا دارد درجه الکل سنج 40% را نشان میدهد ولی اصلاً مشتعل نمی شود.
    سپاسگزار خواهم بود اگر راهنمایی فرمایید.

     
  • At ۳۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۴۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 50:

    دوست عزيز افشين:
    مشكلي در كار شما نيست جز اين‌كه از آن‌جا كه دما را زياد بالا برده‌ايد (90 درجه)، احتمالا محصول تقطيري شما شفاف نيست كه اگر اين‌طور است، مي‌توانيد آن‌را يك‌بار ديگر تقطير كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۰۳, Anonymous NO.1 said…

    با سلام خدمت استاد
    من شراب کشمشی درست کردم که در روز دوم بر روی دیواره کنار ظرف کپک سفید ایجاد شد، الان که روز پنجم هست بشکه به جوشش افتاده ولی روی بشکه کپک دیده می شه، من چند بار درست کردم ولی اینبار واقعا نظافت رو رعایت نکردم حالا چیکارش کنم؟
    بریزمش دور و تمام ظروف رو با پرکلرین بشورم خشک کنم و از اول؟
    می تونم ازش سرکه بگیرم؟

     
  • At ۱۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۳۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 51:

    دوست عزيز NO. 1:
    به‌نظرم آن‌را بچشيد، اگر كپك سركه بود (و نوع ديگري از فساد نبود)، آن‌را تعريق كنيد تا الكل آن را كشيده باشيد و بعد، ظروف را ضدعفوني كنيد. نگاهي به لينك زير بيندازيد هم بد نيست:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_5212.html
    با احترام.

     
  • At ۱۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۵۱, Anonymous NO.1 said…

    با سلام و تشکر
    فقط یک نکته
    آیا بعضی از این کپک ها می توانند خطرناک باشند و یا شوند؟
    با تشکر

     
  • At ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۴۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 52:

    دوست عزيز NO.1:
    به پرسش 9 از لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۱۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۵۶, Anonymous NO.1 said…

    سلام استاد
    من عرقی کشیدم که بخاطر شلنگی که به دیگ پخت مرتبط بود بوی پلاستیک یا نفت یا یه چیزی شبیه این را گرفته
    چون این شیلنگ با گرم شدن بو می داد
    حالا این عرق بد بو رو چیکار کنم
    با تشکر

     
  • At ۲۰ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 53:

    دوست عزيز No. 1:
    به‌ترين كاري كه مي‌توانيد بكنيد اين است كه ايراد شيلنگ خود را رفع كنيد و بعد از آن عرق دو آتشه بگيريد. به لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_6657.html
    براي رقيق كردن يا آميزه كردن آن هم مي‌توانيد از لينك‌هاي زير استفاده كنيد:
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6749.html

    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html
    با احترام.

     
  • At ۲۱ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۳:۴۹, Anonymous ناشناس said…

    تو هيزم اتش جهنمي كه فقط جواناني همچون ما را از راه بدر ميكني اگه جواني الكل مسموم بخوره و بميره بهتره تا خودش 1000 بار عرق يا... بسازه كه بيشتر گناه كنه هم ساختش گناه هم خوردنش هم نگه داشتنش دلم به حال خودم ميسوزه اگه بار اول عرق مسموم ميخوردم و ميمردم بهتر بود از اينكه تا اينجا با تو همراه باشم واين همه گناه كنم مگر نميداني كه خوردن حتي يك قطره الكل هم حرام است مگر تو دين و ايمان نداري چگونه در روز قيامت جواب پروردگارت را ميدهي براياي خودم ناراحتم نه تو اي فاسق

     
  • At ۲۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    دوست عزیز تندخوی من:

    یعنی واقعا اگر هموطنان ما، در اثر نوشیدن مشروب تقلبی بمیرند، یا عمری فلج شوند یا اینکه کور باشند، شماراضی ترید تا اینکه خودشان مشروب سالم تهیه کنند و بنوشند؟!
    بهرحال خود دانید؛ اما حقیر، جهنم را به پرستش همچو خدای عبوسی ترجیح میدهد.
    با احترام.

     
  • At ۱۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۳:۱۶, Anonymous NO.1 said…

    سلام استاد
    من بر اساس دستورالعمل عرق انیسون درست کردم فقط چندتا سوال داشتم
    در اینترنت که می گشتم دیدم عرق انیسون رنگ های متنوع داره
    راکی که ترکی هستش سفیده ولی برای من زرد شده
    چگونه سفیدشو درست کنم؟

     
  • At ۱۴ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱:۰۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 54:

    دوست عزيز NO.1:
    تهیه‌ي مشروبات خانگی با مشروبات تجاری تفاوت عمده‌ای دارد. در تهیه‌ي مشروبات خانگی سعی تهیه کننده بر آن است که مشروب، طبیعی و با امکانات ساده تهیه شود. در مشروب خانگی گاهی رنگ و گاهی طعم فدا می‌شود تا نتیجه‌ي به‌تر به‌دست آید؛ ولی در تجارت، اصل عمده، مقبول و خوش طعم نشان دادن مشروب (حتی با استفاده از شیشه‌های فانتزی و رنگ‌های مناسب و طعم‌های متفاوت و ترفندهای تجاری دیگر) است. در مقاله و جدول آمیزه گیاهی (لينك‌هاي زير) توضیحاتی در مورد معطرکردن یا رنگی‌کردن مشروبات داده شده است:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_5755.html
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html
    برای تهیه‌ي مشروبی که بی‌رنگ و شفاف، ولی دارای طعم گیاهی خاص باشد، سه روش وجود دارد.
    الف) در روش اول هنگام تهیه‌ي شراب اولیه، گیاه معطر مورد نظر را اصافه می‌کنند که در هنگام تعریق، عصاره‌ي آن گیاه هم‌راه با الکل بخار شده، در مشروب می‌ماند و کاملا بی‌رنگ اما با عطر آن گیاه هم‌راه است. مشکل این روش این است که مقدار مصرف ماده معطر مشخص نیست و شخص باید بارها میزان مصرف ماده معطر را تغییردهد تا به طعم مطلوب برسد.
    ب) در روش دوم گیاه معطر مورد نطر را کاملا ریز کرده و در آب بمدت 24 تا 48 ساعت خوابانده و بدون صاف کردن یا تفاله‌گیری، آن‌را تعریق می‌کنند (نظیر گلاب‌گیری). مشروبی را که تمایل به معطر کردن آن هست را باید با درجه‌ي بالا و حداقل 55% داشت (عرق دو آتشه). حال بستگی به شدت و خلوص طعم گیاه عصاره گرفته شده، ابتدا مقداری کم (مثلا 50 سی سی (5%)) از آن‌را با یک لیتر عرق دوآتشه مخلوط می‌کنند و اگر طعم آن کم و یا مناسب نبود، 40 سی سی دیگر به آن اضافه می‌کنند تا بالاخره فرمول تهیه‌ي آن به‌دست آید و مثلا 12% از عصاره بدست آمده با مشروب مورد نظر باشد.
    پ) روش سوم که فقط در آزمایشگاه‌های مجهز و کاملا حساب شده انجام می‌شود، استفاده از عصاره‌های شیمیایی برای طعم‌های مختلف است. اکثر قریب به اتفاق کارخانجات مشروب‌سازی از این روش استفاده می‌کنند و طعم و رنگ‌های مختلف را به تولیدات خود اضافه می‌کنند تا چهره و ظاهر مشروب، بازارپسند باشد. با این توضیحات معلوم مي‌شود چرا مشروب شما زردرنگ و مشروب راکی ترکی بی‌رنگ است.
    با احترام.

     
  • At ۱۴ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۳:۴۵, Anonymous NO.1 said…

    با تشکر زیاد من در سایت های زیادی به دنبال روش ساخت این مشروب سنگین گشتم در بیشتر سایت ها از نوعی انیس به نام انیس ستاره ای استفاده می شد
    حال من روش دوم شما را استفاده می کنم و عصاره می گیرم با تخم انیسون تست می کنم ببینم آیا با اضافه کردن عصاره به مشروب و بعد آب رنگ آن شیری می شود یا نه
    اگر شد که ...
    ولی اگر نشد از انیس ستاره ای استفاده می کنم

     
  • At ۱۵ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۲۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 55:

    دوست عزيز NO.1:
    ممنون مي‌شوم مرا هم از نتيجه‌ي كارتان مطلع كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۲۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۳:۰۰, Anonymous NO.1 said…

    با سلام
    1-مدل عصاره گرفتن بر روی انیسون عمل نکرد
    2-انیسون ستاره ای یافت نمی شود ولی تخم آن موجود است که تست می کنم و نتیجه را می نویسم
    اما من یک عرق خرما درست کردم و می توانم بگویم که این کار واقعا بی خود است
    سختی فیلتر کردن شراب
    کف کردن شراب در دیگ پخت و بیرون زدن آن
    و ایجاد ناراحتی روحی در بعضی اوقات
    واقعا کشمش یک چیز دیگست
    کشمش در بدترین حالت عرق کدر می دهد ولی خرما دیگه گندشو دراورده

     
  • At ۲۱ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۶:۰۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 56:

    دوست عزيز No.1:
    الف) از اين‌كه نتيجه‌ي زحمتات‌تان را به اشتراك مي‌گذاريد ممنونم.
    ب) درك‌تان مي‌كنم. در اين‌كار زياد پيش مي‌آيد كه آدم بارها با شكست روبه‌رو مي‌شود و فقط و فقط سماجت و پشت‌كار آدم را نجات مي‌دهد.
    با احترام.

     
  • At ۲۵ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۴:۲۳, Blogger Unknown said…

    بادرود
    لطفا در خصوص 2سوال زیرراهنما یی کنید:
    1- چگونه می توان سرعت عرق گیری یا اصطلاحا" دپی خروجی ظرف تعریق را افزایش داد؟در صورت امکان کلیه المانهای موثر وتاثیرگذاردراین موضوع را تشریح نمایید.
    2- علت اینکه بعد ازمصرف بعضی از ودکا ها دچار سردرد می شویم چیست؟اگربه علت اشتباه درفرایند تعریق می باشد ایراد کارکجاست؟وچگونه باید اصلاح شود؟
    با سپاس فراوان

     
  • At ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۳:۱۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 57:

    دوست عزيز حميد:
    الف) درباره‌ي راه‌هاي و عوامل افزايش حجم محصول خروجي:
    در تقطیر چند عامل برای سرعت دادن به میزان خروجی الکل وجود دارد که عمده‌ي آن‌ها شامل موارد زیر است و تقریبا همه‌ي آن‌ها با هم باید عمل کنند تا سرعت تقطیر بالاتر رود (به‌زبان ساده‌تر راندمان کار بالارود).
    اول) حرارت داده شده به مایع تقطیری:
    در مورد حرارت مداوم و ثابت نمی‌توان از میزان 67 درجه سانتی‌گراد در داخل مایع تقطیری بالاتر رفت. بالا رفتن حرارت از این میزان باعث می‌شود تفاله و ذرات معلق در مایع تخمیر شده به‌مراه گاز الکل خارج شود که در نتیجه رنگ و طعم ودکای حاصل را بد رنگ و بد طعم می‌کند. اگر از چند درجه بالاتر رود آلدئیدهای موجود را نیز همراه با گاز الکل خارج می‌کند.
    دوم) میزان در صد الکل موجود یا تولید شده در ماده‌ي تقطیری:
    هر قدر میزان الکل تولید شده در مایع تخمیر شده بالاتر باشد سرعت تولید و خروج الکل بیش‌تر است و در نتیجه مایع با درجه کم الکل تولید آهسته‌تری دارد.
    سوم) حجم و سیستم عمل‌کرد دیگ تقطیر:
    این مورد را باید چنین توضیح داد که در سیستم دیگ پخت سرعت تقطیر کم‌تر و در سیستم برج تقطیر سرعت بالاتر است و علت آنست که در برج تقطیر میزان خروجی دایمی و یک‌نواخت بوده، از طرفی کنترل درجه حرارت آسان‌تر است. به‌زبان ساده‌تر هرچه اندازه‌ي دیگ یا برج زیادتر (حجیم‌تر) باشد، سرعت خروجی الکل بیش‌تر است؛ زیرا میزان الکل در حجم زیادتري از مایع تقطیری زیادتر است و در نتیجه خروج آن سریع‌تر.
    چهارم) قطر داخلی لوله خروجی رادیاتور:
    قطر داخلی لوله خروجی از این بابت مهم است که می‌تواند حجم زیادتری از گاز الکل تولید شده را از مخزن دیگ پخت یا برج تقطیر خارج کند؛ ولی از میزان معینی نیز نمی‌توان بالاتر رفت زیرا خنک کردن لوله‌ي با قطر بيش‌تر، سخت‌تر است و نیاز به امکان ایجاد برودت بیش‌تري دارد و اگر از حد معیني (مثلا 2 سانتی‌متر) بیش‌تر شود گاز به‌راحتی و بدون سیلان یافتن از انتهای لوله خارج می‌شود.
    پنجم) سرمای مناسب محیط رادیاتور:
    سرمای مناسب برای رادیاتور نیز امریست که باعث کندانسه شدن بیش‌تر گاز الکل می‌شود و در نتیجه گاز الکل محلول نشده، به‌ندرت می‌تواند از لوله‌ي انتهایی فرار کند. سرمای نزدیک به 3 یا 4 درجه، خیلی به‌تر از سرمای 15 تا 20 درجه می‌تواند میزان تبدیل گاز را به الکل سهولت بخشد.
    موارد دیگر نظیر نوع جنس دیگ پخت یا برج تقطیر و لوله‌های خروجی گاز الکل، طول لوله‌ي خروجی و سرمای خارج از محفظه‌ي دیگ یا برج نیز تاثیراتی دارد؛ ولی به اهمیت 5 مورد ذکر شده‌ي بالا نیست.
    ب) درباره‌ي سردرد بعد از مصرف مشروب:
    تا آن‌جا كه دليل اين مساله مي‌تواند به فيزيولوژي بدن فرد برگردد، از آن‌جا كه هر بدني شرايط متابوليك خاص خود را دارد، نمي‌توان در اين‌باره اظهار نظر كرد و بايد با پزشك متخصص مراجعه كرد.
    اما در حالت ديگر، سردرد مي‌تواند به‌دليل وجود متانول در محصول باشد، كه در حالت پيش‌رفته‌ي مسموميت با آن، با كوري، اغماء، تشنج و مرگ هم‌راه است. اين حالت در شرايطي رخ مي‌دهد كه براي تقطير، از شراب خامي استفاده شده باشد كه در آن، متانول ناشي از تخمير هسته و ساقه وجود داشته باشد. از آن‌جا كه متانول در دماي پايين‌تري از اتانول تبخير (و بعد تعريق) مي‌شود، ميزان متانول در اولين پارت خروجي محصول تعريقي بالاست و مي‌تواند مسموميت‌زا باشد. براي همين پيشنهاد مي‌شود اگر شراب تخميري شما با سلولز هم‌راه بوده است، هميشه 25 سي‌سي اول تعريق از 7 ليتر شراب خام تخميري اوليه را دور بريزيد.
    البته اگر در تهيه‌ي شراب خام تخميري، از شكر براي بالابردن درصد الكل استفاده شده باشد، مشكل با دورريختن خروجي اوليه حل‌نشده، به‌هيچ‌وجه نبايد از آن براي تعريق استفاده شود.
    با احترام.

     
  • At ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۷:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    بادرود
    بعد ازآنکه شراب خام آماده گردیدوتوسط صافی مایع صاف
    شده شراب بدست آمدآیامی توان شراب صاف شده رادرظرف دربسته طوری که هوا نکشد نگهداری کرد ودر زمان مورد نیاز اقدام به تقطیر نمود؟
    حمید

     
  • At ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۷:۰۶, Anonymous ناشناس said…

    بادرود
    یکبار مایع شراب خام صاف شده را به مدت 1.5ماه در ظرف
    دربسته نگهداری وبعد تقطیرکردم ودکای حاصل دارای گیرایی بسیار بالا می باشدولی بعدازمصرف دچار سردرد می شویم علت چیست آیا نگهداری شراب خام باعث این مشکل شده است؟
    حمید

     
  • At ۲۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 58:

    دوست عزيز حميد:
    الف) شما مي‌توانيد شراب خام را هروقت كه خواستيد تقطير كنيد؛ اما شراب هرچه‌قدر بيش‌تر (در مجاورت دُرد آن) بماند، بوبري محصول تقطيري سخت‌تر مي‌شود. دليل آن‌كه عرق شراب بدبو هست هم همين است.
    ب) درباره‌ي سردرد بعد از مشروب، جز آن‌چه در بند "ب" پاسخ 57 آورده‌ام، چيزي براي اضافه كردن ندارم.
    با احترام.

     
  • At ۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۲۴, Anonymous ناشناس said…

    badorood o sepas
    kheyli mamnoonam az tamam rahnamaeihaye shoma.managhlabemaghalate shoma ra motale kardam vali da zamine sakhte wisky dochare sardargomi shodeham chanta soal daram
    1:baraye sakhte wisky ba ghalat shoma kodoom no ghalat ro pishnahad mikonid?
    2:man baraye sakht wisky ba zorat nemdoonam che konam yeja khoondam ke gofte aval bolghoor karde bad khis kareh bad javane zadeh badam harireh kardeh ye ja gofte aval khiskardeh,gavaneh zadeh bad khoshk kared bad bolghoor bad harireh man hesabi sarda gom shodam
    3:baraye in ke gavaneh sabz rang beshe bayad che kard?

     
  • At ۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۲۶, Anonymous ناشناس said…

    4:aya sakhte wisky ba ghalat dar khane range an mesle wisky bazari mishe?
    5:aya jaei shoma soragh darid ke choobe baloot o afra beshavad tahyye kard?
    6:aya abe ghanat ham joze abe cheshme hesab mishavad?

     
  • At ۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۳۰, Anonymous ناشناس said…

    7:alan johaye khis shode be marhale javane zadan reside vali rishehaye sefide nazoki karde,bad az javane zadan bayad chikar konam?aya niyaz be asiyab kardan darad?(bolghoor kardan darad?)

     
  • At ۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۳۳, Anonymous ناشناس said…

    8:aya marhaleye aragh giri ra mishavad ba lavazeme azmayeshgahi akjam dam.manzooram dastgahe taghtire az mayeshgahi(balon,...)

     
  • At ۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 59:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) براي تهيه‌ي ويسكي راه‌هاي مختلفي وجود دارد كه هيچ كدام‌شان هم الزاما بر ديگري برتري ندارند. دليل اين‌كه راه‌حل‌هاي متفاوتي هم آمده است همين است؛ ولي ريشه‌ي تهيه‌ي همه‌ي آن‌ها، يكي‌ست: تهيه‌ي مالت از غلات (مختلف). تخمير آن و تهيه‌ي آب‌جوي خام و تعريق آبجو. براي تهيه‌ي انواع آبجو و مالت مي‌توانيد نكات مهمي را در آدرس زير يادبگيريد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
    ب) همه‌ي اين‌ها يك‌طرف، انواع و اقسام روش‌هاي به‌سازي طعم و رنگ مشروب وجود دارد كه نتيجه‌ي آن‌ها با يك‌ديگر فرق مي‌كند. آن‌چه در وبلاگ آمده است، الفباي تهيه‌ي آن‌هاست؛ نه بيش‌تر؛ وگرنه توليد ويسكي، نه تنها اصلا كار ساده‌اي نيست؛ بلكه براي قدم‌هاي اول يك علاقه‌مند هم گزينه‌ي خيلي مناسبي به شمار نمي‌رود.
    پ) پيشنهاد من به شما اين است كه اول با تعريق مشروبات ساده‌تر مثل ودكاي كشمش يا خرما (لينك‌هاي زير) شروع كنيد تا با تجهيزات مناسب و مشكلات اجرايي آن آشنا شويد، سپس گام بلند و بزرگ ويسكي‌سازي خانگي را دست بگيريد:
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html

    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
    با احترام.

     
  • At ۱۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۲۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    با عرض سلام به شما دوست خوبم.واقعاممنونم از راهنمائی های شما
    من تا به حال ودکای کشمش زیاد درست کرده ام. خیلی مشتاقم که ویسکی با غلات درست کنم. من جو تهیه کردم و با تست انواع آنها توانستم جو مرغوب را به دست بیارم و الان من تمام ابزاز مورد نیاز برای تهیه ویسکي را دارم ولی با مشکلی مواجه شدم که از شما راهنمائی میخوام با عرض پوزش من ابتدا جوهارا تمیز کردم بعد در ظرفی 8ساعت خیس کردم.بعد آبگیری کردم با صافی و 8ساعت در صافی استراحت کرد .
    بعد در سینی (با ضخامت 1سانتو0.5سانت آب روی آن)به مدت 8ساعت خیس کردم.بعد آبگیری کردم
    کردم وداخل سینی دستمال کاغذی آشپزخانه پهن کردموکمی دستمالهارا مرطوب کردم بعد جو ها را در سینی به ضخامت 0.5سانت پهن کردم و در نایلون مشکی گذاشتم و هوای آن را خالی کردم و در فر گاز گذاشتم با دمای محیط بین 23 تا25 درجه.
    بعد از مدت کوتاهی تمام جو ها ریشه هایشان در آمد ولی کم کم بین جو ها را تار های سفید رنگ مثل کپک گرفت و بعد بعضی جو ها جوانه های آنها 1میلی متر شد ولی بعضی ها از 1سانتی متر هم تجاوز کرده.
    مشکل کجاست؟
    امکان دارد مشکل از رطوبت زیاد یا ضخامت پهن کردن جوها باشد؟
    آیا نایلون باید کاملا مشکلی باشد یعنی هیچ وری ازش عبور نکند؟
    برای ذرت هم از همین روش باید پیروی کرد؟
    شما کدام نوع غلات را پیشتهاد میکنید؟جو یا ذرت؟ممنون میشم کاملا برام توضیح بدین؟واقعا ممنون میشم

    پاسخ 60:

    دوست عزيز ناشناس:
    شما با دو مشكل روبه‌روييد، كپك و رشد غير يك‌دست جوها. سه دليل مي‌تواند باعث بروز اين اشكالات شود.
    الف) جوها داراي آلودگي قارچي هستند. راه حل زیر را پیشنهاد می‌کنم ولی نیاز به دقت زیاد برای عمل کردن دارد. اولا جو مصرفی باید از همین نوع جو باشد که قبلا مصرف شده و نتیجه نداده است. در کلیه‌ي مراحل، استفاده از دستکش یکبار مصرف توصیه می‌شود.
    همه‌ي ظروف مورد استفاده را با کمک ساولن بی‌بو ضدعفونی، شسته و خشک کنید.
    پر اکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) 2 گرم (اگر امکان تهیه نبود از 5 گرم آب ژاول استفاده شود).
    آب 5 لیتر.
    با کمک هم‌زن تمیز آب اکسیژنه یا آب ژاول را در آب تمیز حل نموده و سپس جو مناسب را به‌مدت پنج دقیقه در آن با ملایمت هم می‌زنیم تا قارچ‌های ناخواسته‌ي موجود بر روی پوست جو از بین برود.
    جو را در صافی ریخته و آب روان از روی آن بگذرانید تا شسته شده، ضدعفونی کننده بکلی خارج شود.
    جو را در سینی سر باز ریخته و آنرا پهن کنید روی آن آن‌قدر آب بریزید که حدود یک سانتی‌متر روی جو آب بماند. بگذارید 8 ساعت در محیط اطاق خیس بخورد.
    جو را درون صافی ریخته و بگذارید آب آن کاملا خارج شود. روی پارچه تمیز ریخته و بگذارید آب باقی‌مانده جذب پارچه شود.
    پس از 8 ساعت دوباره به سینی منتقل کنید و به آن آب اضافه کنید تا یک سانتی‌متر روی جو صاف و یک‌دست شده را بپوشاند. دوباره از صافی استفاده کنید و آب آنرا کامل بگیرید.
    داخل سینی تمیز (بدون روغن و چربی) فر گذاشته و سینی را با کمک یک کیسه پلاستیک سیاه پوشانده و در محیطی با حرارت 20 تا 25 درجه بدون نفوذ نور و هوا نگهداری کنید.
    در انتهای روز دوم با دقت درب کیسه را باز کنید اگر جوانه دیده شد، مالت سبز آماده است ولی اگر دیده نشد یک‌روز دیگر صبر کنید و دوباره سر بزنید و نمونه برداری کنید.
    ضمنا آلودگي ممكن است از محیط كار شما هم وارد پروسه شده باشد و چاره‌ي آن شست‌شوی کامل همه‌ي ابزار از جمله خود کیسه پلاستیک پوششی است.
    ب)نوع جو مصرفی یک‌دست نیست
    معنی آن‌ست که این جو شامل حداقل دو یا سه نوع جو مختلف است که میزان رطوبت گیری آنها یک‌سان نیست
    راه علاج: متاسفانه ساده نیست و تهیه‌ي جوي یک‌دست و یا یک نژاد در ایران کاری مشکل است.
    پ) درجه حرارت محیط تهیه مالت بالاتر از حد معمول باشد. معنی آن است که در هنگام جوانه زدن غلات و به‌خصوص در مرحله پوشاندن با پلاستیک، به‌دلیل فعل و انفعالات شیمیایی درجه حرارت محیط بین 3 تا 5 درجه بالا می‌رود و اگر درجه حرارت محیط (مثلا 28 درجه) را نیز به آن اضافه کنیم مقدار درجه حرارت حاصل از سی درجه نیز بالاتر می‌رود که خود باعث فعالیت قارچی می‌شود (به‌خصوص اگر جوي مصرفی یک‌دست نباشد و مخلوطی از دو یا چند نوع جو باشد).
    راه علاج: از آن‌جا که تهیه‌ي جوي یک‌دست مشکل است، باید از روش پائین آوردن درجه حرارت محیط استفاده نمود. در این روش درجه حرارت محیط اطاق در هنگام کیسه کردن (در محفظه پلاستیکی گذاشتن) باید به‌طور ثابت و حدود 24 تا 25 درجه باقی بماند که با ازدیاد حرارت و فعل و انفعال تولید مالتوز در جوي خیس شده، درجه حرارت داخل کیسه از 29 تا 30 درجه بالاتر نرود. اگر درجه حرارت بالا بماند اجازه فعالیت به قارچ‌ها داده می‌شود و نتیجه‌ي کار فساد داخلی جو است که به ریشه و جوانه منتقل می‌شود.
    با احترام.

     
  • At ۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۶:۱۱, Anonymous ناشناس said…

    درود
    تفاوت عرق,اَبسولوت و شراب سفید چیه؟
    سپاس

     
  • At ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۳:۰۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 62:

    دوست عزيز ناشناس:
    شراب سفيد، شراب انگوري است كه نمي‌گذارند رنگ قرمز پوست انگور، رنگش را قرمز كند؛ يا اين‌كه آن‌را از انگورهايي كه قرمز رنگ نيستند تهيه مي‌كنند (لينك زير):
    http://meysara10.blogspot.com/2009/04/blog-post_6998.html
    عرق، نامي است كه ايرانيان به ودكاي خودشان مي‌دهند (كه آن‌را از كشمش يا خرما تهيه مي‌كنند). دليل اين نام هم اين است كه سيستم تهيه‌ي آن، تعريق (عرق‌كشي) است (لينك‌هاي زير):
    http://meysara1.blogspot.com/2007/09/blog-post.html

    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html

    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
    ابسلوت هم مارك تجارتي نوعي ودكا (عرق) است كه در كارخانه‌اي به همين نام تهيه مي‌شود. جزييات مواد اوليه و نحوه‌ي توليد آن جزو اسرار كارخانه است كه آن‌را بروز نمي‌دهد. فقط مي‌توانيد آن‌را بخريد و مصرف كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۷:۵۰, Anonymous شاهين said…

    با سلام..دو سوال داشتم:
    1.براي تهيه عرق كشمش طبق آموزش سايت آنتهورا..بايد به مخلوط آب و كشمش شكر اضافه كنيم..(1 تا 2 قاشق غذاخوري) ولي در جاي ديگر گفته ايد كه تقطير شراب يا مخلوطي كه در آن شكر وجود دارد ممكن است ايجاد متانول در عرق حاصله كند..پس آيا عرق گيري كشمش به اين طريق متانول ايجاد ميكند؟؟؟ اگر جواب منفي است لطفا توضيح بدهيد..
    2.براي تهيه عرق كشمش اگر مقدار آبي كه بايد با كشمش مخلوط كنيم...اگر از مقدار آبي كه در دستور سايت ذكر شده كمتر باشد..عرق بدست آمده آيا درصد الكل بيشتري ميدهد؟(مثلا نصف مقدار دستور در سايت)
    يا اينكه فقط باعث بي استفاده شدن مقداري از كشمش ها ميشود؟
    با تشكر از شما

     
  • At ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۰۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 64:

    دوست عزيز شاهين:
    الف) متانول، سمي است كه مقدار معيني از آن باعث مسموميت فرد مصرف‌كننده (تا حد مرگ او) مي‌شود؛ اما اين سم، مانند همه‌ي سم‌ها دوز معيني دارد كه رسيدن به آن دوز، مسموميت‌زاست. مقدار متانولي كه در اثر تعريق متانول دو قاشق شكر در چند ليتر شراب خام حاصل مي‌شود، از دوز مسموميت‌زا (خيلي) كم‌تر است. اما اگر از همين شكر براي شيرين‌تر كردن مخلوط كشمش و آب (به مقدار چند كيلو) استفاده شود، ريسك مسموميت‌زايي آن ديگر شوخي‌بردار نيست.
    ب) مقدار آب در نسبت با كشمش، يك عدد تجربي است كه در آن، جذب آب توسط كشمش (حين خيس خوردن) و ظرفيت پذيرش شكرمحلول در آب درنظر گرفته شده است. مقدار كم‌تر از اين حد، ممكن است راندمان محصول شما را پايين بياورد (مثلا، آب كافي براي خيساندن و بيرون كشيدن شيريني كشمش نباشد). مقدار بيش‌تر هم زمان تعريق شما را بيش‌تر مي‌كند. بنابراين، ضمن اين‌كه مقدار آب مي‌تواند از هر كشمش تا كشمش ديگري نوساناتي داشته باشد، حد متوسط آن همان است كه در دستورالعمل آمده است.
    با احترام.

     
  • At ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۸:۵۴, Anonymous شاهين said…

    شما جواب من رو كامل نداديد..يا اينكه من سوالم را درست نپرسيدم...منظور من هم همين بود..اگر شكر در تعريق توليد متانول ميكند...پس چرا جناب ساقي خمار در تهيه عرق كشمش گفته اند كه بايد شكر يا عسل به شراب خام اضافه نمود...؟
    سوال من اين است كه چگونه به عرق حاصل از اين دستور العمل اعتماد كنيم؟؟!!

    با تشكر از راهنمايي هاي شما

     
  • At ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲:۳۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 65:

    دوست عزيز شاهين:
    در لينك زير (ودكا كشمش يا عرق كشمش)، در بخش مواد لازم، آمده است: شكر يا عسل دو قاشق غذاخوري.
    http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_04.html
    اين مقدار شيريني، فقط براي فعال كردن مخمر به‌كار مي‌رود (همان‌طور كه در طرز تهيه، مرحله‌ي اول، بند 2 آمده است). همان‌گونه كه در پاسخ 64 هم عرض كردم، مقدار متانولي كه توسط اين دو قاشق شكر توليد مي‌شود، از حد مسموميت‌زايي براي بدن انسان كم‌تر بوده، قابل چشم‌پوشي است.
    حالا فرض كنيد علاوه بر دو قاشق شكر (براي فعال كردن مخمر)، يك كيلو شكر هم براي شيرين كردن مايع تخميري به‌كار ببريم. در اين حالت متانول توليد شده كه در فرايند تعريق به‌دست مي‌آيد زياد بوده، مسموميت‌زا است.
    براي اطلاعات بيش‌تر به بند 16 از لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 66:

    چجوری میشه عرق کشمش را شفاف و ذلال کرد
    لطف کن یه راهنمایی با حال بکن و روش هم سریع باشد
    با اینکارت کمک بزرگی به یک کارخانه غولپیکر عرق سازی میکنی
    تشکر و راهت ادامه دارد

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) اولين راهش اين است كه سرعت تقطير (سرعت خروج محصولات خروجي) را كم‌تر كنيد. معمولا اگر در هر ثانيه 3 قطره خارج شود، كافيست هرچند ممكن است مجبور شوبد آن‌را كم‌تر هم كنيد.
    ب) ممكن است ظرف تقطيرتان را زياد پركرده باشيد. ديگ تقطير نبايد از سه‌چهارم حجم آن بيش‌تر پرشود.
    پ) پيشنهاد مي‌كنم ابتدا با محلول‌هايي مثل آبي كه در آن سيب‌زميني رنده كرده باشيد تقطير كنيد تا به مهارت لازم برسيد.
    با احترام.

     
  • At ۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۳۳, Anonymous ناشناس said…

    با سلام و خسته نباشید
    من از 8 لیتر شراب کشمش حدود 6 لیتر عرق بدست اوردم که دارای الکل بسیار پایینی است و در ضمن خیلی کدر است دما رو هم تا جایی که میشود پایین اوردم اما نتیجه ای نداد.علت این امر چیه؟

     
  • At ۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 67:

    دوست عزيز ناشناس:
    كار شما دو تا اشكال داشت:
    الف) درصد پايين: واقعيت اين است كه 6 ليتر عرق براي 8 ليتر شراب خام عدد خيلي بالايي است. حتا اگر فرض كنيم شراب خام شما 10 درصد هم الكل مي‌داشت (كه براي شراب خام كشمش خيلي زياد است)، از 8 ليتر 0.8 الكل خالص يا 2 ليتر عرق 40 درصد به‌دست مي‌آمد.
    براي رفع اين مشكل، بايد اولين خروجي محصول‌تان را الكل سنجي كنيد. به‌تدريج و با خروج بيش‌تر محصولات تقطيري درصد الكل‌تان پايين مي‌آيد. بايد آن‌قدر به تقطير ادامه بدهيد تا الكل نهايي 40 درصد بشود، نه كم‌تر نه بيش‌تر. مثلا اگر الكل لحظه‌ي اول شما 60 درصد بود، بايد تقطير را آن‌قدر ادامه بدهيد تا درصد الكل خروجي به 20 درصد برسد تا ميانگين اين‌دو، الكل 40 درصد به شما بدهد.
    ب) كدر بودن: سرعت خروجي تقطير شما بالا است. معمولا در هر ثانيه 3 قطره تقطير سرعت مناسبي است، هر چند ممكن است كمي هم بشود تغييرش داد.
    پ) پيشنهاد مي‌كنم دوباره همين الكل به‌دست آمده را تقطير كنيد تا با تمرين كافي به نتيجه‌ي دل‌خواه دست پيدا كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۲, Anonymous ناشناس said…

    با سلام و ممنون بابت پاسخ گویی شما
    اینطور که من از پاسخ شما متوجه شودم منظور شما اینست که من ابتدا الکل خروجی رو اندازه گیری کنم و اگه درصد اون از 20 درصد کمتر شود مابقی اون رو تعریق نکنم تا درصد الکل پایین نیاد اما با این کار بیشتر محصول در زودپز باقی میمونه و بلا استفاده میشه؟
    ودر مورد حرارت من اون رو انقدر پایین آورده بودم که اگه کمتر میشود دیگه تقطیری صورت نمیگرفت البته لوله خروجی من از زودپز بخوبی بخار رو میعان نمیکرد ومقداری از بخار در ظرف محصول تبدیل به عرق میشود ممکنه مشکل کار من این باشه؟
    با تشکر از ساقي باده‌سرا

     
  • At ۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱:۳۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 68:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بگذاريد اين‌طور بگويم: هنگام تقطير هميشه بايد در حال سنجش الكل كل محصول تقطيري به‌دست آمده‌تان باشيد و به مجرد رسيدن به درصد 40، تقطير را متوقف كنيد. بله حق با شماست، اين‌طوري بخشي از الكل در ديگ باقي مانده، دور ريخته خواهد شد؛ اين مساله يكي از شرايط روش تقطير است.
    ب) اگر دليل عدم شفافيت سرعت قطرات نيست، ممكن است موارد زير باشد:
    اول: بخار خروجي، به مجرد خروج از ديگ فوري درون مارپيچ سردكن "سرازير" مي‌شود. در اين حالت، املاحي كه با بخار بيرون آمده‌اند هم سرازير شده و خارج مي‌شوند. راه حل اين است كه لوله‌ي خروجي از ديگ، اول كمي سربالا برود (تا املاح به‌خاطر وزن‌شان به ديگ برگردند) سپس وارد سردكن بشود.
    دوم: جنس لوله‌ي خروجي تقطير شما از نوعي از پلاستيك (يا چيز ديگري است) است كه در اثر حرارت بخار خروجي واكنش نشان مي‌دهد و موادي از خود را آزاد مي‌كند كه با عرق خروجي خارج مي‌شود. در اين حالت، عرق خروجي جز املاح، بوي جنس لوله را هم مي‌دهد.
    با احترام.

     
  • At ۳۱ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۳, Anonymous ناشناس said…

    این عرق سگی که مزه بدی داره ولی الکل بالا و گیرایی بالا و گاهی مسمومیت داره رو دقیقا چه جوری میسازن؟ واقعا شراب کشمش رو تقطیر میکنن؟ که البته این طور نیست چون ارزون هم هست.

     
  • At ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۴:۵۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    میشه در مورد تاریخ مصرف ودکا کمکم کنی:
    من چند شیشه ودکادارم روی اسمیرنف و فنلاندیا تاریخ نزده چی کار کنم؟ روی ودکای نمیرف زده اول 2010ولی انقضا نزده تا کی میشه مصرفش کرد؟
    اگه درشو باز کنم و کم کم مثلا یه ماه ودکا ها رو مصرف کنم مشکلی پیش میاد یا نه؟
    خیلی از کمکت ممنون

     
  • At ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۹, Anonymous ناشناس said…

    درود بر تو ای ساقی مهربان
    قصد حقیر تنها تشکر است وبس .
    همیشه پاینده و شاد باشید

     
  • At ۲۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۰۳, Anonymous ناشناس said…

    با سلام وخسته نباشید
    ساقی محترم میخواستم ببینم اگه در تعریق شراب کشمش کشمشها همراه با اب اون در دیگ تعریق بشن مشکلی به وجود میاد چون با این کارو کردیم البته ودکا حاصله شفافه اما به نظرم کمی طعمش خوب نیست وسوال دوم اینکه بهترین میوه برای گرفتن ودکا کدام میوه است که طعم و گیرایی خوبی داشته باشه.

    با تشکر

     
  • At ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۴, Anonymous عطا said…

    سلام با تشکر از این همه مطلب فوق العاده زیبا من یه سوال دارم و ممنون میشم مشکل پیش امده حقیر را زود برطرف کنید من منظور شما را از الکل سنجی نمیدانم و نمی دانم که مثلا میگویید محصول تقطیر شما به درجه الکلی 18% برسد چیست ?لطفا راهنماییم کنید.

     
  • At ۱۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام می تونید طرز تهیه ی عرق سگی با زودپز بگین ممنون میشم اگه میتونید جوابو به ایمیلم بزنید
    ahtondrow@gmail.com

     
  • At ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام آقا ..من از گندم برغور شده الکل حدود 40% گرفتم الان 30 روزه ولی الکلی که میده نسبتاً کم هست یعنی یک استکان کمتر که میده دیگه الکل نداره...بشگه به شدت بوی ترشیدگی میده و الکل تعریقی هم بو و مزه ترشیدگی میدهد..چجوری میتوان این عارضه رو درست کرد و مزه وودکای واقعی را چشید؟

     
  • At ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵, Anonymous ناشناس said…

    سلام. من 40 لیتر شراب خرما درست کردم به منظور عرق گیری وقتی شرابو صاف کردم ته تفاله های بشکه بطور اتفاقی یه هسته دیدم.میخواستم بدونم منکه تو دیگ 6 لیتری عرق میگیرم (4.5 لیتر پرش میکنم) چقدر از سر تقطیر دور برسزم؟ یک ششم استکان کافیه؟ اگه دور نریزم با توجه به اون هسته چقدر میتونه خطرناک باشه؟ لطفا اگه کسی پاسخ رو میدونه بگه.

     
  • At ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۴, Anonymous ناشناس said…

    با عرض سلام و احترام خدمت ساقی عزیز
    من حدود 20کیلو خرمای دانه شده (خالص) را با 80لیتر آب گرم درون بشکه 120لیتری ریختم خرما ها کاملا له شده 2 عدد قرص مخمر فرانسوی(top levure) را بامقداری شکر درون پارچ رختم با گرم و خوب هم زدم پس از 30 دقیقه درون بشکه ریختم و خوب هم زدم و زیرو رو کردم روز2.3.4 روی سطح آن کف بسیاری بود من روزی 3 تا 4 بار هم میزدم روز پنجم کف خیلی کم شده بود دمای داخل بشکه 27 درجه بود روز ششم بوی ترشی گرفته البته محلول کمی شیرین است(ترش و شیرین)درب بشکه کاملا بسته است و پارچه ای روی آن قرار دادم.
    الان من باید چیکار کنم آیابو و مزه ترشی طبیعی است؟
    ممنون میشم اگه جواب سوالات بنده را بدهید
    با تشکر...

     
  • At ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام بهترین کشمش چه نو کشمشی است من واقعا گیج شدم یه جا میگه کشمش سبز قلمی یه جا میگه کشمش پلویی بدون هسته یه جا میگه مویز خواهشا منو راهنمایی کنید که دقیقا چه کشمشی بخرم ممنون
    alireza1454@gmail.com

     
  • At ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام بهترین کشمش چه نو کشمشی است من واقعا گیج شدم یه جا میگه کشمش سبز قلمی یه جا میگه کشمش پلویی بدون هسته یه جا میگه مویز خواهشا منو راهنمایی کنید که دقیقا چه کشمشی بخرم ممنون
    alireza1454@gmail.com

     
  • At ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام با عرض ادب میخواستم بدونم راکی رو برای نوشیدن باید با چه مقدار آب قاطی کرد؟

     
  • At ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸, Blogger Unknown said…

    salam, bebakhshid mikhastam tarze tahiyeye araghe khormaro bedonam , mamnon merci.

     
  • At ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۷, Anonymous مانی said…

    با سلام
    می خواستم بدونم اگر چوب های کشمشو نگیریم خطر ناک نیست ؟؟

     
  • At ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۳, Anonymous Forgiven said…

    درود بر ساقی باده سرا
    در اپتدا باید بگم که دانش شما در این زمینه و همچنین پشتکار و شکیباییتان در پاسخ گویی به پرسشها ستودنیست .
    و سپاس گزارم از همگی این داده های سودمند که در دسترس ما گداشتید.

     
  • At ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام و خسته نباشید اول بابت جواب دادن سوالهات ممنون .
    من هر سال شراب قرمز به اندلزه 5 تا لیتر می گیرم امسال اومدم بعد از له کردن انگور چوب دوخورچه انگور با یا همان چوبی گه انگورها برای گس شدن شراب انداختم توش و با شکر زیاد شیرینی آب انگور و زیاد کردم و با پکتین خود انگور کار تخمیر شروع شد ضمنا امسال بجای 11 روز 16 تا 17 روز گذاشتم تخمیر کنه مزه الان شراب خیلی تلخ و حالت تعریقی است که گلو را می سوزونه و شیرینی تو دهن حس نمیشه . قبل از اینکه بزار مش برای استراحت و لرد گیری می توانم .1- عسل مخلوطش کنم تا شیرین شود 2- بریزمش داخل یک سطل تا دو ساعت ؟ آی درصدی از الکلش می پره . و راه آخر 5 تا 10 کیلو گرم انگور بخرم و بدون شکر یک هفته بزارمش یک کم تخمیر بشه بعد با شراب قیلی مخلوطش و راه ساده آخر میشود 5 لیتر آب انگور طبیعی بدون پکتین با یک کم شیرینی (عسل) بدون هیچ گونه تخمیری بریزم تو شراب بعد بزارمش برا ته نشینی لرد خراب نمی شود لطفا وقت ندارم رو دستم مونده ..جواب بفرست تو ایمیلم (hooshangsalari42@gmail.com بی صبرانه منتظر نظرت می مونم استاد عزیز


    بعد از اتمام تخمیر شراب درصد الکل شراب بالای 20 و تلخ می باشد چطوری درصد الکل و کم و شیرینی و زیاد کنم

     
  • At ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۲, Blogger Unknown said…

    باسلام خدمت شما دوست عزیز
    من حدود 7کیلو کشمش را با 60لیتر آب مخلوط کردم حدود 2کیلو شکر هم برای الکل بیشتر به آن اضافه کردم 2تا قاشوق غذا مربا خوری هم به آن مخمر فرانسوی زدم حالا بعد از گذشت 10 روز عرق گیری که کردم الکل آن بین30 تا35 درصد شده و رنگ عرق بسیار کدر است مثل اینکه داخل آن گچ ریخته باشند
    لطفا دلیل کدر و الکل پایین آنرا برای من شرح دهید با تشکر علی 3220

     
  • At ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵, Anonymous ناشناس said…

    سلام به ساقی عزیز!اگه به بنده لطف کنید و پروسه کامل ساخت (آبسنث) را مو به مو شرح دهید واقعأ ممنون میشوم.

     
  • At ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام وخسته نباشید باتشکراز کمکتون
    راستش ما هر سال شراب میگذاریم به روش بزرگی که سنش زیاد است و به روش قدیمی و تجربی عمل میکند خداراشکر راضی هم هستیم از قدیم شراب پر الکل تری و خوشمزه تری بدست می آید روشش اینطور است که انگور رادانه کرده درون خمره بزرگ یک وجب ریخته بعد با شکر کاملا میپوشانیم تا سفید شود و مجددا اینکار را آنقدر ادامه میدهیم تا خمره پر شود در پایان مخمر را روی سطح آن میپاشیم(ساقی میگفت قدیم خمیر نان سنگگ را میگذاشتند و من هرچقد تلاش کردم نتوانستم متقاعدش کنم مخمر را محلول آب گرم هم بزنم بعد بریزم) میگفت به شرابی که قطره ای آب در آن باشد لب نمیزند به همین دلیل حتی برای شستشوی دست دستمان خیس میشد میگفت بمانید کاملا دستتان خشک شودبعد به انگپر ها دست بزنید انگور هارا پانزده روز در خمره ای که سرش را گچ گرفتیم گذاشتیم و بعد پانزده روز هرروز هم زدیم و با دست له کردیم و بعدپانزده دستنزدیم تا آماده شود به نظرتاناین روش روش ایده آلی هست یا نه؟

     
  • At ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام وخسته نباشید باتشکراز کمکتون
    راستش ما هر سال شراب میگذاریم به روش بزرگی که سنش زیاد است و به روش قدیمی و تجربی عمل میکند خداراشکر راضی هم هستیم از قدیم شراب پر الکل تری و خوشمزه تری بدست می آید روشش اینطور است که انگور رادانه کرده درون خمره بزرگ یک وجب ریخته بعد با شکر کاملا میپوشانیم تا سفید شود و مجددا اینکار را آنقدر ادامه میدهیم تا خمره پر شود در پایان مخمر را روی سطح آن میپاشیم(ساقی میگفت قدیم خمیر نان سنگگ را میگذاشتند و من هرچقد تلاش کردم نتوانستم متقاعدش کنم مخمر را محلول آب گرم هم بزنم بعد بریزم) میگفت به شرابی که قطره ای آب در آن باشد لب نمیزند به همین دلیل حتی برای شستشوی دست دستمان خیس میشد میگفت بمانید کاملا دستتان خشک شودبعد به انگپر ها دست بزنید انگور هارا پانزده روز در خمره ای که سرش را گچ گرفتیم گذاشتیم و بعد پانزده روز هرروز هم زدیم و با دست له کردیم و بعدپانزده دستنزدیم تا آماده شود به نظرتاناین روش روش ایده آلی هست یا نه؟

     
  • At ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    ​دوست عزیز ناشناس،
    لطفا به من ای‌میل بزنید:
    saghi.badesara@gmail.com
    با احترام

     
  • At ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲, Anonymous ناشناس said…

    سوال دیگر هم داشتم اینکه با لرد شراب به روش عرق گیری معمولی عمل کنیم؟ اگه دیگ مسی نباشد براب گوگرد تولیدی و بقیه چیزها خطر ناک نیست؟ لرد شرابی که روش تهیه آن شکر و مخمر استفاده شده را میتوان کنیاک گرفت یا نه ؟
    ممنون از راهنماییتان

     
  • At ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۹, Blogger Unknown said…

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

     
  • At ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۹, Blogger Unknown said…

    سلام
    براي كم كردن شيريني شراب البالو چيكار كنم

     
  • At ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۸, Anonymous محممممد said…

    با سلام خدمت استاد بزرگ
    یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین.
    ایا میشه با پودر قهوه مشروب درست کرد؟؟؟
    من هرموقع که قهوه درست میکنم و دستگاه اسپرسوساز رو تمیز نمیکنم بعد از دوسه روز که میرم سراغش تفاله های قهوه بوی الکل زیادی میدن.بدلیل علاقه زبادی که به عطر قهوه دارم اگه روشی برای درست کردن مشروبش دارید راهنماییم کنید. البته باید بگم که منظورم کالوا نیست و مشروبی میخوام که با قهوه درست بشه نه با قهوه ی فوری.

     
  • At ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۶, Blogger باریستا said…

    باسلام خدمت استاد
    ایا باپودر قهوه اسپرسو میشه مشروب درست کرد؟؟

     
  • At ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۷, Blogger باریستا said…

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

     
  • At ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۱, Blogger haami said…

    باعرض سلام
    دوتاسوال داشتم اول اینکه ی دوستی توشیرازمیگفت که مابدون مخمرعرق درست میکنیم میخاستم نحوه کارشونو بدونم.دوم اینکه شراب خام که آماده شدباید باکشمش تقطیربشه یا قبلش ازصافی رد کنیم؟

     
  • At ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    می خواستم بدونم تو فرایند عرق کشی دما باید چند باشه..اگه جوری بشه ک دما رو کنترل کرد دمای مناسب چند درجه هست؟

     
  • At ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    وجود دانه های انگور در تفاله شراب مشکلی در تعریق ایجاد نمیکنه وباعث تولید متانول نمیشه؟

     
  • At ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام ،میخواستم بدونم ایا ماده ای یا چیزی هست که باهاش بشه تلخی الکل یا همان دناتونبوم بنزوات را از بین برد ،ممنون میشم پاسخ بدین ساقی با تشکر

     
  • At ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۱, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت دوستان عزیز 5 کیلو خرما رو بعد از خارج کردن هسته و کاملا له کردن در آب گرم طوری که محلول شد با مخمر فعال شده که شامل یک قاشق غذاخوری شکر و دو و نیم قاشق مربا خوری مخمر بود رو با 20 لیتر آب مخلوط قفل هوا رو وصل کردن که هرگز کار نکرد چون بشکه ام آب بندی نشده بود.
    از همون روز اول تخمیر آغاز شد و از فرداش هر روز دو تا 3 بار بشکه را هم زدم ولی بعد از گذشت حدود 5 روز تخمیر کم و کمتر شد که در واقع داره متوقف میشه.الان تو این مرحله هستم در ضمن مواد رو چشیدم طعم شیرین ندارد.
    به نظر شما چه اتفاقی داره می افته؟تازه کارم لطفا راهنمایی کنید متشکرم.

     
  • At ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    در ضمن فراموش کردم خدمتتون عرض کنم میخوام عرق خرما تهیه کنم یعنی تقطیر کنم.
    ممنون

     
  • At ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۵:۰۳, Blogger Unknown said…

    با سلام و عرض خسته نباشید..
    من شراب شاه توت انداختم حسابی لهش کردم انداختمشون تو دبه بعد چهار روز درشو باز کردم تا محتویاتشو چنگ بزنم دیدم روش کپک زده...خواستم بدونم مشکلی بوجود اومده؟
    با تشکر

     
  • At ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۴:۵۴, Blogger Unknown said…

    با سلام خدمت اساتید بنده سوالی داشتم.که ایا برای تهیه قرق خرما استفاده از شیره خرما که در مارک های مختلف هست مشکلی نداره ؟ ایا در فرایند تولید شیره خرما از شکر یا ...... استفاده نمیشود ؟ که تولید الکل متانول کند چون بنده از شیره خرما درست کردم شرابو و میخوام عرق کشی کنم و به سلامتیه دوستان بنوشم ممنون میشم جواب بدید خیالم راحت بشه

     
  • At ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۶:۴۳, Blogger Unknown said…

    لطفا از اساتید خواهش دارم جوابمو بدید

     
  • At ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۷, Blogger Unknown said…

    سلام. بعد از گذشت ۳۰ روز هنوز کشمش‌ها ته‌نشین نشدن، ۳۰کیلو کشمش در ۹۰لیتر آب. هم زدم،له کردم، ولی هنوز روی آب جمع میشن. همچنان وقتی هم میزنم گاز از خودش تولید میکنه..
    اشتباهی انجام دادم یا هنوز باید صبر کنم؟

     
  • At ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳, Blogger BEAR said…

    سلام به ساقی عزیز
    تشکر برا زحمت هایی که می کشید
    می خواستم بپرسم آیا خواباندن دانه انیسان در الکل با درصد حدود ۷۰
    باعث مزه دار شدن الکل میشه فقط یا چیزی شبیه به راقی (راکی) بوجود نیاد ؟

     
  • At ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۴:۰۷, Blogger Unknown said…

    سلام دوست عزیز.من 9کیلو کیشمیش و 30لیتر اب و سه کیلو شکر زدم.بعد یه هفته له کردم الان 25روز شده یه یک نیم تقطیر کردم همه چیش خوبه ولی خیلی تند شده اصلا از گلو پایین نمیره کجای کارم اشتباست.شکر زیاد ریختم درسته...لطفا راهنمایی کنید.با دیگ زود پز قدیمی و لوله المینیومی تقطیر میکنم.شعله ام خیلی کم

     
  • At ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷, Blogger Unknown said…

    درود بر استاد عزیز من ب احتمال زیاد شراب خامم در شرف سرکه شدن هست و تقطیز نمودم بوی نامطلوبی میدهد برای رفع بو چه باید کرد لطفا راهنمایی کنین

     
  • At ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹, Blogger Unknown said…

    درود بر استاد عزیز من ب احتمال زیاد شراب خامم در شرف سرکه شدن هست و تقطیز نمودم بوی نامطلوبی میدهد برای رفع بو چه باید کرد لطفا راهنمایی کنین

     
  • At ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹, Blogger Unknown said…

    درود بر استاد عزیز من ب احتمال زیاد شراب خامم در شرف سرکه شدن هست و تقطیز نمودم بوی نامطلوبی میدهد برای رفع بو چه باید کرد لطفا راهنمایی کنین

     
  • At ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹, Blogger Unknown said…

    درود بر استاد عزیز من ب احتمال زیاد شراب خامم در شرف سرکه شدن هست و تقطیز نمودم بوی نامطلوبی میدهد برای رفع بو چه باید کرد لطفا راهنمایی کنین

     
  • At ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۴:۲۷, Blogger Unknown said…

    استاد ،،آیا برای تقطیر تفاله انگور بعد از شراب گیری،،،باید دونه انگور را جدا کنیم ؟ آیا اگر جدا نکنیم الکل ناجور بوجود میاید؟

     
  • At ۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۱, Blogger Unknown said…

    سلام میشه بفرمایید به هر کیلو شیره خرما چند لیتر آب باید اضافه بشه و از کجا باید بفهمیم کاملا رسیده و موقع تقطیر هست؟؟

     
  • At ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵, Blogger Unknown said…

    سلام دوست عزیز من شراب ریختم وبه آن با 30کیلوانگور3کیلوشکراضافه کردم بعد تفاله آنرا که چوب هم داشت تقطیرکردم حالا میگن خطر دارد لطفاراهنمایی کنید

     
  • At ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۱, Blogger Unknown said…

    سلام چرا وقتی عمل تقطیرکشمش انجام میشه بوی تعفن داره.ممنون میشم راهنمایی کنین

     
  • At ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۴:۴۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام . ایا امکان این وجود دارد که از عرقی کشمشی که گرفتم به دلیل نبود الکل کافی دوباره عرق گرفت و عمل تقطیر را انجام داد?

     
  • At ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۸:۴۹, Blogger armoradi712 said…

    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    من مشروبی از شیره خرما گرفته ام که با وجود درجه الکی ۴۲ درصد حس میکنم گیرایی ندارد آیا ممکن است چون تازه است و آمیزه نشده گیرایی کمی داشته باشد ممنون از شما

     
  • At ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۱, Blogger Unknown said…

    عرض سلام و ادب فراوان بنده چند روزیه ک محتویات(کشمش) رو ترکوندم ولی احساس میکنم ک هنوز کشمش سالم داخل محتویات وجود داره میخواستم ببینم ایا در روند الکلزایی تاثیر بد داره.ممنونم راهنماییم کنید

     
  • At ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۶:۵۳, Blogger Unknown said…

    سلام خسته نباشیدچراعرق خرمایی که ده روزه انداختیم الکل نداده ومزه ی ترشی داره،عرق روباشیره خرماو4قاشق مخمروبه اندازه شیره هم آب ریختیم بعدده روزوقتی دردبه روبرداشتیم بوی تندی داره ولی وقتی توی دستگاه تقطیرریختیم وبطری اول روگرفتیم الکل سنج گذاشتم عدد0رونشون میده وبوی ترش شدگی هم میده،دستگاه هم استیل ضدزنگه

     
  • At ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۶:۵۵, Blogger Unknown said…

    لطفاکمکم کنیدوجواب سوالموهرچی زودتربدین👆

     
  • At ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۰, Anonymous ناشناس said…

    دوستان به این کانال تلگرامی سری بزنید.
    :Telgeram

    R_ANTAHOORA@

     
  • At ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۲, Blogger آرین said…

    با سلام و احترام
    آیا نگهداری عرق بعد از تقطیر به مدت دو هفته گیرایی آنرا افزایش می دهد؟

     
  • At ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۸, Blogger ابسولوت said…

    سلام و روز بخير من ابجو انداختم حدود ٧درصد الكل داره ميتونم ايجو رو با دستگاه تقطير عرق كشي كنم محصول نهايي چيه

     
  • At ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۹, Blogger Unknown said…

    داداش نوکرتم من تفل شراب سفید دارم نمیدونم چجور عرقشو بگیرم ممنون میشم

     
  • At ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۴, Blogger Unknown said…

    سلام اگه کشمش چوب زیاد داشته باشه متانول تولید میکنه میشه با بیرون ریختن کمی از اول الکل متانول را کامل دور ریخت و اینکه اگه دو ماه بزاریم بمونه عمل تخمیر اشکال داره یا نه

     

ارسال یک نظر

<< خانه
 

پست های قبلی
گذشته ها
توجه

لطفا هرگونه سوالی را در وبلاگ مربوط و مخصوص به آن نوشته و ارسال کنید. متاسفانه سوالاتی که مربوط به این وبلاگ نباشد قادر به پاسخگویی نیستم

پیوندها
Powered by

BLOGGER